Vitamine D: Help! Vergiftig ik mijn kind of niet?

Linda~ Als moeder van een tweeling van 3 jaar geef ik mijn kinderen al vanaf de eerste dag elke dag hun Vitamine D druppels in de veronderstelling dat ik het juiste doe. Dat is namelijk wat we als ouder zijnde toch allemaal willen: Doen wat het beste is voor je kind en z’n gezondheid. Nu hoorde ik iemand laatst zeggen dat ze dat vroeger allemaal niet hadden (ik ben inmiddels 31 en de kinderen van die persoon zijn jonger dan ik). Dat vond ik al vreemd aangezien mijn zus en ik ze vroeger elke dag kregen zoals we van onze moeder weten. Daarnaast vertelde die persoon dat dat maar belachelijk was dat ik onze tweeling de vitamine D gaf aangezien zij het liefst de hele dag buiten waren. Zo zouden ze zelfs nierfalen krijgen door een mogelijke overdosis. Jeetje, hier heb ik niet eens over nagedacht aangezien het consultatiebureau ook laatst nog vroeg of we ze netjes elke dag Vitamine D geven. Zou het dan toch niet zo goed zijn?  Ik ben normaal niet iemand die gauw bezorgd is, maar dit wil ik dan toch wel even opgehelderd hebben. Dus ben ik eens gaan zoeken of vitamine D nu echt nodig is tot hun 4 jaar en wat een overdosis dan tot gevolg kan hebben.

Allereerst ben ik gaan kijken bij Het Voedingscentrum wat zij daarover adviseren aangezien zij geen producten en merken hoeven te promoten en er geen belang bij hebben om extra reclame te maken voor producten. Zij schrijven het volgende:

“Ouders doen er goed aan hun kinderen tot vier jaar dagelijks extra vitamine D te geven.

Uit onderzoek blijkt dat kleine kinderen tot 4 jaar niet altijd genoeg vitamine D binnenkrijgen via zonlicht en voeding. Daarom adviseert het Voedingscentrum alle kinderen van 0 tot 4 jaar dagelijks 10 microgram extra te slikken, in de vorm van tabletjes of druppeltjes.

Botopbouw

Vitamine D zorgt voor een goede botopbouw en beschermt jonge kinderen tegen rachitis, ook wel Engelse ziekte genoemd. Dat is een vergroeiing van het skelet. Buiten spelen en gezond eten helpt om vitamine D binnen te krijgen, maar niet altijd genoeg.

Flesvoeding en vitamine D

Als je kind flesvoeding krijgt waaraan vitamine D is toegevoegd, geldt nog steeds het advies om vitamine D-supplement te geven. De hoeveelheid flesvoeding verandert naarmate je kind ouder wordt, en je wilt dat het dan al een gewoonte is om het supplement of de druppels elke dag in te laten nemen. Met een combinatie van vitamine D in flesvoeding en een supplement zit je nog ruim onder de veilige bovengrens.”

Daarnaast geven zij het volgende schema aan als advies voor het gebruik van Vitamine D:
Suppletie-adviezen Vitamine D
Groep  Leeftijdsgroep  Wie  Extra vitamine D in microgram (mcg) 
Kinderen 0 t/m 3 jaar Iedereen  10
Vrouwen 4 t/m 49 jaar Donkere (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen  10
50 t/m 69 jaar Iedereen  10
70 jaar en ouder Iedereen  20
Zwangere vrouwen Iedereen  10
Mannen 4 t/m 69 jaar Donkere (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen  10
70 jaar en ouder Iedereen  20

Waarom heeft ons lichaam, en vooral dat van onze kinderen vitamine D nodig? Onder andere voor stevige botten en tanden. De vitamine zorgt er namelijk voor dat de calcium en fosfor goed uit de voeding gehaald kan worden en worden vastgelegd in de botten en tanden tijdens de groei van je kind. Ook beperkt het later de kans op osteoporose, beter bekend als botafbraak.Als laatste helpt het het immuunsysteem door een belangrijke rol te spelen in de celdeling en celgroei.

De laatste tijd hoor ik steeds meer berichten over kinderen met een tekort aan Vitamine D, maar hoeveel kinderen zijn dat dan en wat zijn de gevolgen van een (langdurig) tekort aan vitamine D? Tussen maart 2008 en januari 2012 zijn er 10.000 kinderen uit Rotterdam onderzocht en daaruit bleek dat ruim 30% van die kinderen een gebrek aan Vitamine D hadden. Van de kinderen uit Niet-Westerse landen bleek dat 55% een tekort aan Vitamine D hadden. Van alle kinderen die onderzocht waren hadden 6% van de kinderen, en van de Niet-Westerse kinderen zelfs 20% een ernstig tekort aan Vitamine D.                              (Bron: http://www.gezondheidsnet.nl)

Dr. Schuitemaker (doctor in de geneeskunde, apotheker en oprichter van het Orthomoleculair Instituut) is van mening dat als de overheid de ADH van Vitamine D wordt verhoogd naar 25mcg per dag er per jaar bijna 7000 minder mensen zullen overlijden aan kanker. Dat zou berekend zijn door Amerikaanse onderzoekers.

Hieronder heb ik nog even de symptomen bij elkaar gezet van een tekort aan Vitamine D en een teveel aan de vitamine:

Symptomen bij een tekort:

  • Vermoeidheid
  • Zwakheid
  • Letsel oplopen bij een duwtje of stootje
  • Pijn aan gewrichten en spieren ook bij geen overbelasting
  • Spiertrillingen of krampen
  • Lusteloosheid
  • Hyperventilatie bij stresssituaties
  • Zwetend wakker worden in de nacht door angstaanvallen of nachtmerries
  • Overgevoelig of bloedend tandvlees

Symptomen bij een overdosis:

Een te hoge vitamine D inname kan alleen voorkomen als gevolg van langdurig te veel supplementen gebruiken. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen boven de aanvaardbare bovengrens kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. Met een normale voeding en het opvolgen van het advies voor inname speelt dit niet. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D; de huid regelt dan namelijk de aanmaak. In de praktijk komt een overdosis bij gezonde mensen zelden voor. (Bron: Voedingscentrum)

Uiteindelijk ben ik zelf gerustgesteld dat ik de tweeling niet zo gauw een overdosis zal bezorgen door ze elke dag hun Vitamine D te geven. Of het nu wel of niet gegarandeerd verschil zal maken weet ik natuurlijk ook niet, maar ik heb m’n best gedaan om ze vanuit het hart een goede start te willen geven. Daarnaast geef ik iedereen als tip mee: lees de informatie en doe wat voor jezelf goed voelt want dat doe ik zelf ook. Ik lees adviezen, richtlijnen en andere informatie en dat zorgt uiteindelijk voor de beslissing die ik neem.

4 thoughts on “Vitamine D: Help! Vergiftig ik mijn kind of niet?

  1. Interessant artikel, iedereen roept altijd maar wat en tegenwoordig weet je haast niet meer of je het nu wel goed doet of niet… Zeker wanneer je luistert naar instanties zoals CB en artsen, daar hebben menig ouders een duidelijke mening over. Ik denk altijd: die mensen hebben er niet voor niets voor gestudeerd… maar een beetje eigen onderzoek kan zeker geen kwaad.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

