Geen rijstwafels voor onze kinderen..!

Chantal~ Altijd werd beweert dat een rijstwafel een gezonde snack voor jong en oud is. Baby’s mogen het al hebben vanaf de 8 maanden. Zelfs volgens het voedingscentrum passen ze binnen een gezond eetpatroon. Maar toen ik deze week mijn email opende viel meteen mijn oog op de email van de Grazia. Met grote letters zag ik het daar staan. De waarheid over rijstwafels. Dit bericht trok meteen mijn aandacht aangezien ik deze week namelijk met een zakje rijstwafels in mijn handen had gestaan voor mijn dochtertje van 8,5 maand. Ik wilde haar eens wat nieuws aanbieden. Uiteindelijk heb ik het teruggelegd omdat ik eerst even wilde gaan kijken of ze de soepstengels lekker vond die ik al in mijn winkelwagentje had gelegd. En nu ik dit bericht gelezen heb ben ik heel blij dat ik ze heb terug gelegd. In dit artikel werd namelijk verteld dat er relatief veel arseen, ofwel arsenicum in rijstproducten kan zitten, wat schadelijke gevolgen kan hebben voor de gezondheid.

rijstwafel

Arseen.. Mijn radertjes sloegen op hol. De naam kwam me bekend voor en ik dacht waar heb ik dat toch eerder gehoord. Dat klinkt niet goed. En inderdaad toen ik verder las klopte mijn gevoel. Arseen is een metaalsoort dat onder andere gebruikt wordt voor rattengif. Als je langdurig te veel arseen binnenkrijgt, kan het je zenuwstelsel en bloedvaten beschadigen én heb je een verhoogd risico op kanker, legt het Voedingscentrum uit. Het Voedingscentrum geeft aan dat er nog niet meteen reden is voor paniek omdat er nog weinig over bekend is of je het nu wel dagelijks kan eten of niet. Het ligt dan ook aan de rest van je eetpatroon. Hoe komt het dan in de rijstproducten terecht? Het giftige arseen is van nature aanwezig in gesteenten en spoelt ook uit in het grondwater. Grondwater met arseen wordt gebruikt als irrigatiewater. Bij de teelt van rijst staan de rijstvelden voortdurend onder water, en rijst neemt het arseen uit de grond en het water goed op. Daarom kan in rijst een hoger arseengehalte gevonden worden dan in andere gewassen.  Uit onderzoek blijkt dat van alle rijstproducten de hoeveelheid gif in de rijstwafel het hoogst is.

Twee jaar geleden deed de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) onderzoek naar hoeveel arseen consumenten binnenkrijgen. Tijdens het onderzoek keken ze specifiek naar jonge kinderen en baby’s. De resultaten wezen uit dat het eten van producten waar veel arseen in zit een risico vormt voor (zeer) jonge kinderen, omdat zij vanwege hun lage lichaamsgewicht veel binnen kunnen krijgen.

Nu ben ik niet zo iemand die meteen iets aanneemt als je 1 slecht bericht over iets leest en daarom ben ik nog verder even onderzoek gaan doen op internet.

Nu.nl en de telegraaf meldde in april 2016 hierover dat er in rijstwafels niet teveel arseen zit. Het zou onder de wettelijke norm liggen die sinds januari 2016 geldt. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzocht 37 pakken met rijstwafels. Op één na voldeden alle 37 monsters aan de norm.

Zweeds onderzoek was de aanleiding voor de NVWA om ook in Nederland te kijken naar het arseengehalte in rijstwafels. De Zweedse autoriteiten adviseren om niet iedere dag rijst of rijstproducten te eten en om kinderen onder de zes jaar geen ‘rice cakes’ te geven. De NVWA adviseert om kinderen niet elke dag rijst of rijstproducten te geven.
Het EVMI meld hierover dat Zweedse en Duitse autoriteiten aanraden om niet elke dag rijst of rijstwafels te consumeren.Ze vermelden ook dat EFSA heeft geconcludeerd dat risico’s door de inname van arseen via voeding en drinkwater bij sommige groepen consumenten niet uitgesloten kunnen worden. Dit is vooral bij bepaalde etnische groepen en kinderen onder de drie jaar het geval.

Na het lezen van de verschillende berichten heb ik besloten om mijn dochtertje nog geen rijstwafels te laten eten. Het is natuurlijk ieder zijn eigen keuze. Maar ik wilde dit graag even met jullie delen.

Geef een reactie

