Snelle Gado Gado met Satésaus om je vingers bij af te likken..

groentehart

Elke week eten wij deze overheerlijke Gado Gado. We eten dit zo vaak omdat je dit makkelijk kunt maken van restjes groenten. Eens per week ga ik namelijk de keuken in om te koken voor mijn dochtertje van 8,5 maand. Ik wil haar graag gevarieerd laten eten en daardoor maak ik elke week gerechten met verschillende groenten voor haar. Meestal houd ik dan  bijvoorbeeld een stronkje bloemkool en wat worteltjes over. Maar van beide groenten hou ik dan weer net niet genoeg over om er zelf nog van te eten samen met mijn partner. Ineens had ik het idee bedacht om er dan maar een Gado Gado van te maken. Hieronder geef ik je een voorbeeld van wat je er allemaal in kan doen. Je kan natuurlijk nog veel meer variëren met andere groenten. Pas dan wel even de kooktijd van de groenten aan. Sperziebonen zijn bijvoorbeeld lekkerder als je ze net wat langer doorkookt.

De volgende ingrediënten gebruik ik voor dit voorbeeld recept:

  • Een klein stronkje bloemkool/ of de restjes die je nog had.
  • 200 gr worteltjes / of de restjes die je nog wat
  • 1/2 komkommer
  • evt. wat blaadjes sla
  • 2 hardgekookte eieren.
  • Satésaus (evt. zelfgemaakte van het recept hieronder)
  • evt. gebakken uitjes (bijv. van Conimex)

Ik zorg altijd dat ik als eerste de eieren heb gekookt. Want dat duurt eigenlijk het langste van het bereiden van het gerecht. Snijd de wortels en bloemkool in stukjes en was ze goed. De wortels en de bloemkool ongeveer 4 min laten koken. Ondertussen snijd ik de komkommer in stukjes en indien je sla in het gerecht wilt gebruiken kun je deze ook alvast wassen en snijden. Als de kooktijd van 4 min voorbij is dan ga je de wortels en bloemkool blancheren (afgieten en met koud water afspoelen om het kookproces te onderbreken). Snijd de eieren in stukjes en doe alle ingrediënten in een schaal. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is de satésaus maken.

Wat heb je nodig voor de satésaus:

  • 5 eetlepels pindakaas (Ik gebruik altijd Calve)
  • 2 eetlepels Ketjap Manis (Conimex)
  • 2 theelepels Sambal Oelek, of hoeveelheid aanpassen aan je eigen smaak (Ik gebruik meestal die van de Lidl omdat deze in een knijpfles zit ipv in de veel te smalle potjes waar het lepeltje nooit in past)
  • 1 eetlepel suiker
  • Beetje citroensap
  • 100 ml water

Alle ingrediënten behalve het water samenvoegen in een pannetje op de warmtebron en goed roeren. Het water beetje bij beetje toevoegen om de juiste dikte te bereiken. De ene keer gebruik je de 100ml volledig en de andere keer hou je net wat water over. Dat ligt er bijvoorbeeld aan hoe vol je eetlepels pindakaas waren die je hebt gebruikt.

Als de satésaus klaar is giet je deze over de Gado Gado en evt. kun je nog wat gebakken uitjes eroverheen strooien. Smakelijk eten..!

Geef een reactie

