Gezocht: Motivatie voor het huishouden.. Tips

Chantal~ Over het algemeen ben ik een heel opgeruimd type. Graag heb ik mijn huis netjes en schoon. Een opgeruimd huis geeft mij vaak ook rust in mijn hoofd. Ik vind het altijd ook erg fijn dat mijn huis netjes is als er onverwachts mensen op bezoek komen. Soms ben ik zelfs een beetje Miss Perfect daarin. Bang dat mensen oordelen als een hoekje van het huis niet schoon is. Met een baby van 9 maanden in huis wil je je huis natuurlijk nog schoner hebben omdat ze met haar handjes overal aan komt en natuurlijk nog alles in haar mondje stopt. Niet dat ik smetvrees heb hoor, maar wij hebben natuurlijk ook nog een grote hond rondlopen die nogal wat haren verliest het hele jaar door. Zelf heb ik er een hekel aan als het in huis naar hond ruikt. Ik ruik dat wel eens bij andere mensen en dan ben ik altijd een beetje bang dat het bij ons ook zo is. Wij doen dan ook extra vaak de stoomreiniger door het huis halen. Maar ondanks dat ik mijn huishouden meestal goed op orde heb, heb ook ik wel eens ooit een weekje dat ik minder zin heb in het huishouden en dan ben ik erg op zoek naar motivatie voor het huishouden. En daar heb ik iets op gevonden.

Mijn eerste tip is om te kijken naar wat voor jou een goede motivatie is. Voor mij helpt het bijvoorbeeld dat ik niet wil dat bezoek denkt dat ik een sloddervos ben en dat ze oordelen dat het huis niet schoon genoeg is. Voor mij is de beste motivatie om te poetsen dan ook om bezoek uit te nodigen. Geloof mij als ik bezoek gepland heb staan, dan heb ik ineens wel de puf en energie om als een gek door het huis te gaan poetsen. Zo bereik ik in een ochtendje poetsen meer dan ik anders in een hele week gedaan zou hebben in zo’n “dip-weekje”. Daarna ben ik altijd weer helemaal HAPPY en vol energie omdat het huis weer heerlijk schoon is. Dat geeft een boost die ik dan extra kan gebruiken voor de rest van de week.

to-do

Ook maak ik in die week dan vaak een weekplanning. Ik schrijf dan altijd op onze familieplanner wat er welke dag moet gebeuren. Ik ben altijd al iemand geweest die graag met lijstjes werkt van dingen die ik moet doen en vooral niet moet vergeten. We kunnen dan de dingen afstrepen die we gedaan hebben. Wegstrepen stimuleert mij ook vaak wel om door te gaan. Je kunt dan al iets van een dag erna pakken en het voelt erg goed als je al iets kunt wegstrepen van een andere dag. Je hebt dan namelijk het vooruitzicht dat je morgen al iets minder hoeft te doen en meer tijd voor jezelf hebt. Zo voelt het alsof je die tijd ook echt verdiend hebt.

In zo’n week maak ik vaak ook gebruik van de reclames op tv. De reclames spoel ik dan niet door, maar ik gebruik juist die paar minuutjes om een klein klusje te doen. Even snel in de reclame de vaatwasser leegruimen of de planten water geven.

Wat ik ook wel eens doe is iets bedenken wat ik heel graag zou willen doen. Ik zeg dan wel eens tegen mezelf dat als ik nu even een half uurtje ga strijken dan mag ik daarna lekker met de voetjes omhoog een boek lezen met een kop thee en chocolade erbij. Dan voelt het daarna extra fijn om tijd voor jezelf te hebben. Je hebt het dan extra verdiend. Zo voelt het dan voor mij.

Een net huis hoeft niet perse veel tijd te kosten. Het gaat erom dat je efficiënt te werk gaat, niet onnodig uitstelt en de huishoudelijke taken bijhoudt. Met de volgende tips help ik je een eindje op weg.

1. Meteen op de goede plek leggen

De boel in huis opgeruimd houden, is eigenlijk nog belangrijker dan het opruimen zelf. Maak er daarom een gewoonte van om je spullen direct achter jezelf op te ruimen. Glas leeg? Zet het direct op het aanrecht of in de vaatwasser. Komt er een brief met de post mee ruim hem dan meteen op in de goede map. Zonder de stapel eerst veel te hoog te laten worden (dit is een puntje waar ik zelf ook nog wel eens moeite mee heb). Het kost in het begin wat tijd om hier een gewoonte van te maken, maar na een tijdje doe je het zonder na te denken. Door hier consequent in te zijn, wordt je huis nooit een te grote rommel. Het is namelijk altijd vervelend dat op het moment je wilt gaan poetsen je eerst nog een half uur moet gaan opruimen voordat je daadwerkelijk kunt beginnen met het poetsen. Als je dan ook nog voor alles een vaste plaats hebt ben je ook nog minder snel iets kwijt.

2. Stel je klusjes niet uit

Stel huishoudelijke klusjes niet onnodig uit. De afwas is veel sneller gedaan als je de etensresten niet eerst een paar uur laat aankoeken. De strijk wegwerken is een stuk gemakkelijker als er geen enorme berg op je ligt te wachten. Hoe langer je wacht, hoe lastiger de klus wordt en hoe meer je er tegenop gaat zien. Bovendien geven afgeronde klusjes je een goed gevoel en energie.

3. Loop niet met lege handen naar boven

Ik leg zelf altijd de dingen die naar boven moeten op de trap klaar. Als ik dan naar boven ga neem ik meteen die spullen mee naar boven. Dan blijven ze niet onnodig lang beneden liggen.

4. Kleine klusjes groot effect.

Heb je weinig tijd? Pak dan een paar kleine klusjes aan die veel effect hebben. Bijvoorbeeld je aanrecht schoonmaken, je tafel of dressoir opruimen of alle schoenen netjes in de kast zetten. Alle was in de wasmand gooien ipv op de badkamervloer laten slingeren. Dit zijn klusjes die je in een mum van tijd gedaan hebt, terwijl het er wel meteen een stuk netter uitziet. Hier gebruik ik dus vaak de reclames van tv voor. Soms heb ik voordat ik ’s morgens ga werken nog 5 minuten over en dan ruim ik ook vaak nog even snel wat op. Ik kom dan weer thuis in een net wat opgeruimder huis en dat voelt dan toch fijner thuiskomen dan dat je meteen tegen de rommel aan zit te kijken. Dit doe ik trouwens ook altijd voordat ik op vakantie ga. We poetsen dan het hele huis zodat bij thuiskomst je heerlijk in een schoon huis thuis komt en je dan ook nog echt kan nagenieten van je vakantie.

5. Leuk met de kinderen 5 minuten opruim challenge

Zet een kookwekkertje op 5 minuten en kijk wie het meeste op kan ruimen in 5 minuten. Op deze manier wordt opruimen leuk voor kinderen omdat het een uitdaging voor ze word. Je zult versteld staan hoe netjes het er binnen 5 minuten uit zal zien.

kookwekker_cupcake_roze

Hopelijk hebben jullie iets aan deze handige tips. Het kan natuurlijk ook zijn dat je net zoals ik meestal veel tijd aan het huishouden besteed. Dan heb je misschien meer aan om te lezen hoe je juist meer tijd voor jezelf kunt nemen. Houd onze blog in de gaten want wij vertellen je snel hoe je dat kunt doen..

 

Geef een reactie

