DIY: Raamversiering thema Lente

Linda~ 1 Maart is de meteorologische lente dan eindelijk begonnen. Genoeg reden voor ons om het vrolijke seizoen naar binnen te halen, vooral met die neerslag en harde wind de afgelopen dagen. Afgelopen woensdag heb ik alle raamversiering van de carnaval opgeruimd dus het was ook alweer 1 dag leeg geweest. Woensdagavond ben ik namelijk begonnen met het maken van de raamversiering voor de lente. Onze tweeling vindt het altijd geweldig als er allerlei kleurrijke creaties in huis hangen en dat hebben ze dan ook van geen vreemde. Lenteversiering kun je overal in de winkels kopen maar het is eigenlijk net zo leuk, origineel en makkelijk om zelf te maken. Eventueel kun je je kinderen gezellig mee laten helpen. Hieronder leg ik je uit wat je nodig hebt en hoe je het aanpakt.

Wat heb ik allemaal gebruikt voor de versiering:

  • Schaartjes
  • Potlood
  • Plakband
  • Dubbelzijdige tape
  • Mesje
  • Snijmat/snijplank
  • Holografisch karton (gekocht bij Action)
  • Zwart papier
  • Paars papier
  • Wiebeloogjes (gekocht bij SoLow)
  • Rietjes
  • Evt mallen van een Cuttlebug of andere embossingmachine (anders kun je evt sjablonen/mallen van internet halen en die overtrekken)

17121767_714492852057978_1752431348_o

Je begint met het grootste voorwerp van wat je op het raam gaat plakken, in dit geval zijn dat de bloemen. Vooraf ga je een beetje kijken hoeveel bloemen je wil maken of hoeveel er op de raam passen zonder dat het te druk wordt. In mijn geval heb ik gekozen voor 5 bloemen omdat ik 2 ramen naast elkaar heb. Toevallig had ik al eerder deze bloemen gemaakt alleen waren deze na enkele jaren toch echt op dus heb ik die als mal gebruikt. Heb je deze niet dan kun je een sjabloon zelf tekenen of eentje zoeken op internet, op Pinterest staat veel inspiratie.

Deze mal gebruik je om bloemen te tekenen op het holografisch papier en dat knip je uit. Vervolgens teken je een cirkel in het midden van de bloem en die snij je er met behulp van een mesje uit op de snijmat. Ik heb weer een mal gebruikt van mijn snijmachine en heb deze zoals je kunt zien vastgeplakt met plakband zodat deze zeker niet zou verschuiven. In deze opening van de bloem kun je straks als je wil nog wat extra’s plakken. De kinderen mochten me helpen door de rietjes die ik wilde gebruiken als steeltjes op te plakken. Zeer belangrijk deze hulp en dat maakt de bloem dan ook helemaal af 😉

17093202_714492822057981_1132991098_o

Vervolgens ga je bedenken wat je er evt nog bij wil plakken. Kijk naar wat je zelf mooi vindt of wat je kind leuk vindt. Lucas en Eva vinden Rupsje Nooitgenoeg erg leuk dus die mocht dan ook niet ontbreken bij ons Lente-raam. Hiervoor heb ik verschillende kleuren groen, rood en geel holografisch karton gebruikt. Ik heb 2 lichtgroene grotere cirkels, 2 donkergroene grotere cirkels en 1 rode grotere cirkel gebruikt voor z’n lijfje. Voor zijn oogjes heb ik van geel en lichtgroen karton hele kleine cirkeltjes uitgestanst. Voor het neusje heb ik van donkergroen een heel klein driehoekje geknipt. De oren bestaan uit 2 kleine ovaaltjes van paars papier. Alles heb ik vastgeplakt met dubbelzijdige tape en nog even extra met plakband aan de achterkant aangezien je dat toch niet ziet.

17106112_714492795391317_1212598286_o

Op de vraag wat ze nog meer wilden kreeg ik meteen het antwoord lieveheersbeestjes. Daarvoor heb ik rood holorafisch papier gebruikt voor de basis, zwart papier voor het hoofdje en de stippen. Ik heb 3 rode cirkels en 2 zwarte cirkels uitgedraaid. De zwarte cirkels heb ik over de helft geknipt en vervolgens nog een klein randje eraf geknipt zodat het prima past als hoofdje. Daarop heb ik 2 wiebeloogjes geplakt waarbij je zelf even moet kijken welke maat je het mooiste vindt. Ikzelf heb de kleinste maat gebruikt hiervoor. Om het geheel af te maken en het lente-tafereel compleet te maken heb ik nog vlinders en vogeltjes uitgestanst, maar ook hier geldt: Heb je deze mallen niet, dan zijn er verschillende sjablonen te vinden op internet. Er staat vast iets tussen wat je leuk vindt, en als je meer uitdaging zoekt of echt iets origineels wilt kun je het evt zelf tekenen 🙂

De bloemen heb ik met plakband op de ramen geplakt. De rest heb ik tegen de ramen gepakt door een stukje plakband te pakken en hier een soort rolletje van te maken zodat je als het ware ook dubbelzijdige plakband krijgt, alleen gaat deze makkelijker van de ramen af dan echte dubbelzijdige tape. Ik spreek uit ervaring 😉

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden, alleen was het door de weerkaatsing van het licht helaas lastig foto’s te maken.

17121568_714492765391320_1249654329_o

Hieronder heb ik wat links voor inspiratie van sjablonen:

Ik ben erg benieuwd naar jullie raamcreaties of andere creaties met het thema lente. Veel knutselplezier!

6 thoughts on “DIY: Raamversiering thema Lente

Geef een reactie

