DIY eenvoudige kaarten voor een nieuwe woning

Linda~ Je kent dat wel, je krijgt een kaartje of een berichtje dat vrienden, familie of kennissen verhuisd zijn of gaan verhuizen. Voor sommige mensen wil je dan extra je best doen en een leuke kaart kost dan al gauw weer extra geld. Op zich niet erg, want het is toch voor een bijzonder iemand. Wist je dat je ook zelf heel makkelijk en goedkoop kaarten kunt maken? Om dat te bewijzen laat ik hieronder zien hoe je heel makkelijk 2 verschillende kaarten zelf kunt maken. De ene kaart is met materialen die je meestal wel in huis hebt of anders weinig geld kosten. De andere kaart is heel trendy, namelijk door middel van handlettering.

Kaart 1

Benodigdheden:

  • Een kaart (13×13) die je als basis gebruikt (deze komt van Action)
  • Verschillende strookjes gekleurd papier in verschillende maten
  • Liniaal
  • Potlood
  • Schaar
  • Lijm

18362029_749412001899396_832751686_o

Je kiest 6 verschillende strookjes papier die je leuk bij elkaar vindt passen. Dat kan in de zelfde kleuren zijn maar het kan ook met kleuren die totaal verschillend zijn en daardoor toch perfect bij elkaar passen. je kunt zelfs ervoor kiezen om prints uit tijdschriften te kiezen, oude landkaarten, bladzijdes van boeken, net wat jij leuk vindt. Een leuke tip: je kunt ook behangstaaltjes van de bouwmarkt gebruiken. Nu is het dan weer niet de bedoeling om daar de rekken leeg te trekken 😉 Om een soort kader te krijgen knip je de strookjes iets korter. Aangezien deze kaart 13 cm breed is maak ik de strookjes dus maar 12 cm breed. je kunt zelf kijken welke hoogtes je de strookjes maakt maar om je een richtlijn te geven heb ik de volgende maten strookjes gebruikt:

  1. 12 x 1,6 cm
  2. 12 x 3,2 cm
  3. 12 x 1,0 cm
  4. 12 x 1,7 cm
  5. 12 x 1,6 cm
  6. 12 x 2,0 cm

18362517_749411978566065_708066161_o

Dan pak ik voor het vierkant in het midden gewoon simpel printpapier aangezien bijna iedereen dat wel in huis heeft. Ook hier geldt dat het met elk papier kan dat jij mooi vindt. Dit papier knip ik in het formaat 8,5 x 8,5 cm. dan ga ik op zoek naar een sjabloon van een huis. Dat teken ik erop en knip het uit. Dit vierkant plak je vervolgens in het midden van de kaart. Als je het op een andere plaats mooier vindt, voel je vooral vrij om te improviseren want het is jouw kaart. Als laatste knip ik nog een strookje van 5,5 x 1,5 cm en daarop schrijf ik de tekst die ik erop wil. Je kunt de kaart nog verder versieren als je wil. Denk dan aan pareltjes, glittersteentjes, touw, lint of wat dan ook. Zie hier mijn resultaat. Ik heb al eerder een kaart zoals deze gemaakt alleen dan wat uitgebreider zoals je ziet. Links is de kaart die ik gemaakt heb met simpele stukjes papier en wat je evt al in huis hebt, rechts als je er speciaal papier voor hebt of koopt. Dit is trouwens ook allemaal te koop voor een leuke prijs bij winkels als Action, So Low, Hema, Wibra, noem maar op 🙂

Kaart 2

Benodigdheden:

  • Een kaart (13×13) die je als basis gebruikt (deze komt van Action)
  • Liniaal
  • Potlood
  • Gum
  • Fineliner (oa te koop bij Hema voor maar 2,- per 12)

Handletteren is de trend van dit moment. Toen ik dat bij iemand zag dacht ik echt: “Jeetje, dat leer ik werkelijk nooit!” Inmiddels ben ik heel veel op Pinterest gaan speuren (ja ja ik ben echt Pinterest-verslaafd, sorry haha) en ben ik al heel veel ideeën en creaties verder. Daarnaast ben ik lid van handlettergroepen op Facebook en zoek ik ideeën op via andere Social Media. Een trendy kaart die weinig kost, behalve tijd is natuurlijk altijd leuk voor de portemonnee, het is een avondje ontspannen want handletteren werkt erg rustgevend. En het belangrijkste: de ontvanger van de kaart zal het geweldig vinden dat jij zo’n persoonlijke kaart gemaakt hebt. Wat heb ik hiervoor gedaan? Wederom ben ik gaan kijken op Pinterest en heb een ontwerp gevonden dat me erg leuk leek. Ik heb de kaart gepakt en ben het na gaan tekenen met potlood. Zodra ik tevreden ben over wat ik getekend heb ga ik het overtrekken en inkleuren met de fineliner. Wacht met het uitgummen van de potloodlijntjes tot je zeker weet dat de fineliner droog is om vlekken te voorkomen. Wanneer je een beginner bent is het een tip om niet meteen te kiezen voor de prachtige parelmoerachtige kaarten van bijvoorbeeld action. Zodra je namelijk gaat gummen gum je het glitterlaagje weg waardoor je precies kan zien waar je hebt gegumd. Dat is dus een beetje jammer vandaar mijn waarschuwing. Hopelijk is het een beetje duidelijk hoe je aan de slag kunt hiermee. Dit is het resultaat van mezelf:

18339165_749411981899398_1086096386_o

Ik ben benieuwd welke kaart je voorkeur heeft en of jullie zelf nog andere leuke ideeën hebben om een kaart te maken voor een nieuwe woning. Maak je zelf kaarten en wat voor materialen gebruik je er voor?

6 thoughts on “DIY eenvoudige kaarten voor een nieuwe woning

Geef een reactie

