Hoe bescherm ik m’n kind tegen de zon?

Linda~ Eindelijk heeft de zon zich deze week weer flink laten zien en hopelijk gaat dat de komende tijd nog vaker gebeuren. Wat is er namelijk fijner dan lekker buiten spelen met je kinderen zonder jas aan en met blote voeten? De tweeling vindt het heerlijk en genieten er net als mij volop van. Ze weten dat als het warm genoeg is dat ze met blote voeten buiten in de tuin mogen spelen. Vooral de zandbak is dan favoriet, al dat zand tussen hun teentjes, dat levert veel gegiechel op. Naast alle voordelen van het mooie weer weten de kinderen ook dat dan “mama’s ritueel” weer gaat beginnen. Ik bescherm ze namelijk graag tegen de nadelen van de UV-straling. En ik heb er dan ook een echt ritueeltje voor dat als volgt gaat:

  • Ik smeer de kinderen regelmatig in met factor 50;
  • Als ze in het zonnetje spelen houden ze hun petje op;
  • Is de zon echt fel wil ik dat ze hun zonnebril op doen;
  • In de zomer tussen 11.00 en 15.00 uit de zon;
  • Voldoende drinken en evt een waterijsje.

18516425_753672204806709_1102316416_o

De kinderen weten niet beter dan dat ik het prettig vind als dit gebeurt. Ze zijn 3 en meestal werken ze netjes mee. Behalve als ze een bui hebben dat ze elkaar en zichzelf vooral heel leuk vinden dan wil het wel eens wat kleine probleempjes geven. Afhankelijk van hoe warm het is en hoe fel de zon schijnt stel ik mijn ritueeltje bij. Het lijkt misschien streng maar in onze familie aan de kant van mijn man komt helaas veel huidkanker voor. Dit heb ik meegenomen in mijn beslissing om extra goed te waken tegen verbranding en dergelijke.

Hoe slecht zijn UV-stralen eigenlijk voor kinderen? Voor baby’s tot 6 maanden is zonlicht heel ongezond omdat een babyhuid de UV-straling niet kan verdragen. Zij hebben namelijk een hele dunne huid en geen pigment. Kinderen tussen 6 maanden en 3 jaar kunnen gerust een tijdje (volgens dokterdokter een half uur) in de zon spelen mits ze goed zijn ingesmeerd. Het KWF Kankerbestrijding adviseert een minimale beschermingsfactor 20. Daarbij is het belangrijk dat je de gevoelige delen niet vergeet zoals bij de randjes van de kleding, de nek, oren, oogleden en de neus van je kindje. Dit geldt net zo goed als je kindje in de schaduw speelt want ook daar kunnen ze verbranden. Als je kindje vaak verbrand kan dat gevolgen hebben op latere leeftijd zoals een oudere huid en erger nog, huidkanker.

18493819_753672194806710_2122876554_o

Hoe herken je je een zonnesteek bij je kind? Dokterdokter heeft daar een duidelijke uitleg over: Als je kind misselijk, prikkelbaar en huilerig is, last heeft van hoofdpijn, duizeligheid, zweten en flinke koorts, heeft het waarschijnlijk een zonnesteek. Breng je kind naar een koele, tochtvrije plek, kleed het uit tot op zijn ondergoed en spons hem af met lauw water (niet koud!). Laat je kind water drinken en neem de temperatuur op. Als je kind suf of buiten bewustzijn is of niet normaal ademt, bel dan meteen het alarmnummer. Als je kind niet suf is en een normale ademhaling heeft, bel dan de huisarts.

Tip: Kleed je kind niet te warm en bescherm het hoofd en de nek altijd tegen de zon.

Als afsluiter heb ik nog een goede app voor jullie van het KWF: De KWF Zonkracht app. Je huidtype wordt bepaald door middel van 6 vragen. Je kunt naast je eigen huidtype ook die van nog 9 andere personen bepalen en opslaan. Om de zonkracht te meten moet je je telefoon in de zon houden en op een knop drukken om de zonkracht te meten. Vervolgens ontvang je een advies dat bij jouw huidtype past.

Hier vind je de KWF Zonkracht app voor iPhone.

Hier vind je de KWF Zonkracht app voor Android.

Hoe ga jij om met warm weer en heb je nog tips voor anderen?

4 thoughts on “Hoe bescherm ik m’n kind tegen de zon?

Geef een reactie

