Budgettip: De lekkerste ijskoffie maak je zelf

Linda~ De meeste mensen die me kennen weten dat ik dol ben op ijskoffie. Heerlijk is dat, vooral met dat warme weer. Het is een traktatie waar ik echt van kan genieten. Vooral omdat er toch een prijskaartje aan hangt als je vaker zo’n flesje of bekertje koopt weerhield me er van om het vaker dan 2x in de week te drinken. Ik zal eens wat prijzen onder elkaar zetten zodat je kunt zien wat ik betaalde voor een flesje of bekertje:

  • Douwe Egberts beker 230 ml:  €1,19
  • Starbucks beker 220 ml:           €1,69
  • Starbucks flesje 250 ml:            €1,99
  • Emmi Caffe beker 230 ml:        €1,69

Vanaf dat moment ben ik gaan bedenken of het niet goedkoper kon door het zelf te maken. Ik heb eens goed rondgekeken op internet en er zijn veel verschillende recepten te vinden voor ijskoffie. Simpele recepten, maar ook hele uitgebreide die je bijvoorbeeld maakt voor een tuinfeest of gewoon lekker als je iemand extra wil verwennen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Betty’s Kitchen.

Mijn favoriete recept van deze site is de volgende. Ik maak hem namelijk elke zomer weer en krijg er regelmatig complimenten over:

Ingrediënten basis ijskoffie-mix:  

  • 1 liter water,
  • 20 theelepels/ 7 eetlepels instant koffie en
  • eventueel: 20 theelepels / 7 eetlepels suiker.

Bereidingswijze: 

  • Breng het water aan de kook in een pannetje of waterkoker. Doe de koffie en suiker in een hoge kan en giet hier het gekookte water bovenop. Roer het geheel goed door.
  • Laat de koffie minstens 1 uur afkoelen op het aanrecht. Dek de bovenkant van de kan af met folie en zet een aantal uren in de koelkast (of hele nacht) om volledig af te koelen.

Deze basis mix is enkele dagen houdbaar in de koelkast, en met 1 liter maak ik 5-7 glazen Cafe Frappe  (afhankelijk van welke variant je kiest). Ik wil je adviseren om glazen te gebruiken met minstens 300 ml inhoud. Mocht je enkel kleine glazen hebben, halveer dan de recepten en voeg eventueel wat extra ijsblokjes toe om je glas op te vullen.

Het hoofdingrediënt voor deze ijskoffie is instantkoffie. De prijzen zal ik hieronder zetten zodat je kunt zien hoeveel je kunt besparen door deze koffie in een paar minuten zelf te maken afkoeltijd niet meegerekend).

  • Grandos Cafe classical instant coffee Pot 200 gram:        €1,79
  • AH Oploskoffie Rood Melange Pot 200 gram:                    €3,29
  • Douwe Egberts Aroma Rood Oploskoffie Pot 200 gram: €4,99

Ikzelf gebruikte voor het recept van Lidl een pot van 250 gram Bellarom Cappucino Vienna

Aangezien er op de website van Tante Betsy’s Kitchen nog veel meer lekkere recepten staat voor ijskoffie zal ik nog twee links met jullie delen zodat je voor jezelf en je gasten aan de slag kunt.

CAFE FRAPPE (3X GRIEKSE IJSKOFFIE)

TWEE VARIATIES ZOMERSE IJSKOFFIE

Kijk voor veel meer andere recepten behalve ijskoffie op de website van Betty’s Kitchen

photo.JPG

 

13 thoughts on “Budgettip: De lekkerste ijskoffie maak je zelf

Geef een reactie

