Aromatherapie, een wereld van verschil

Linda~ Aromatherapie is een vorm van geneeskunde maar hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende kruiden, bloemen en delen van planten. Eigenlijk wil het zeggen dat je gebruik maakt van de geuren van deze verschillende ingrediënten. Vaak wordt aromatherapie ingezet bij klachten zoals spanning, slapeloosheid en angst maar het kan voor nog veel meer doeleinden gebruikt worden.

Er zijn verschillende manieren waarop je etherische oliën kunt gebruiken met met betrekking tot aromatherapie en ik zet hieronder de meest bekende vormen op een rij:

  • Verdampen: Hierbij worden de druppels olie vaak in water gedaan en wordt er een kaarsje onder gezet waardoor de olie verdampt;
  • Verstuiven: Bij deze vorm gebruik je bijvoorbeeld een luchtbevochtiger om de olie in de ruimte te verspreiden. Deze vorm vind ik zelf erg ideaal bij kinderen omdat het dus niet warm wordt;
  • Inhaleren: Hierbij kun je bijvoorbeeld Eucalyptus druppels in heet water doen en de dampen inhaleren als je verkouden bent zodat je meer lucht krijgt;
  • Massage: dit spreekt voor zich;
  • In bad: ook deze vorm spreekt voor zich.

17269850_718920218281908_195166538_o

Zoals ik al eerder schreef in mijn blog “Aromatherapie: Iedere mama kan toveren” hebben wij voor thuis een luchtbevochtiger aangeschaft omdat ik dat veiliger vind voor de kinderen. Hier komt geen warmtebron aan te pas en dus hoef ik niet bang te zijn dat ze zich verbranden. Zelf maak ik namelijk regelmatig gebruik van twee soorten etherische olie, Eucalyptus en Lavendel. De Eucalyptus gebruiken we voor het hele gezin, voornamelijk als er iemand verkouden is. Er is niets zo vervelend voor kinderen als slecht slapen doordat ze niet door hun neus kunnen ademen. Door een slechte nachtrust zijn ze overdag niet fit en al gauw kom je een een negatieve cirkel waardoor ze alleen nog maar vermoeider worden. Doordat ons zoontje op 2-jarige leeftijd last kreeg van pseudo-kroep besloten we de luchtbevochtiger te gaan gebruiken met de Eucalyptus zodat hij het niet meer zo snel benauwd zou hebben. Gelukkig heeft hij daarna geen aanval meer gehad en hebben we het daarvoor niet meer hoeven gebruiken. Echter bleek dus dat het niet alleen voor kinderen goed werkt maar dat wijzelf ook vrijer kunnen ademen als we flink verkouden zijn. Een extra voordeel voor mij is trouwens dat als de luchtbevochtiger aan is mijn man ineens niet meer snurkt du ik ben bijna geneigd om het apparaat elke avond aan te zetten maar dat doen we maar niet 😉

Ik vertelde dus dat ik naast Eucalyptus ook regelmatig Lavendel olie gebruikte. Deze geur ben ik gaan gebruiken tijdens een periode dat de tweeling om de beurt onrustig sliep ’s nachts. Vooral ons zoontje kan een drukke da ’s nachts herbeleven en het maakt geen verschil of het een leuke drukke dag is of een minder leuke drukke dag. Als het een dag geweest is met veel indrukken, positief of negatief, gaat hij ’s nachts spoken. Hij wordt dan regelmatig wakker en gaat dan vaak wel weer slapen. Een tijd geleden had hij zijn eerste echte nachtmerrie gehad en dat resulteerde in veel gehuil en niet meer willen slapen. Vanaf dat moment zijn we preventief de Lavendel olie in de luchtbevochtiger gaan gebruiken op dagen waarvan wij het idee hebben dat ze voor “onrust” kunnen zorgen. Je zult het misschien niet geloven maar onze kleine ondernemer slaapt er een heel stuk rustiger van. Hij komt er ie nachten zelfs niet uit om even naar het toilet te moeten. Zodra hij ’s morgens wakker wordt hebben we dan ook echt het idee dat hij veel lekkerder geslapen heeft en dus zijn tweelingzus ook aangezien ze samen op een kamer slapen. Voor ons is het een echte aanrader en we blijven het dan ook zeker toepassen.

Wil je nog meer weten over het gebruik van aromatherapie bij kinderen of voor jezelf? Dan verwijs ik je graag door naar Marcia Korenhof van Aromakids.

10366197_818462518189558_9072971913725459044_n

Maak jij zelf wel eens gebruik van aromatherapie en zo ja welke?

6 thoughts on “Aromatherapie, een wereld van verschil

    • Het scheelt bij ons thuis echt zoveel. Binnen een paar dagen zijn ze van hun verkoudheid af doordat ze ’s nachts lekker slapen en vrij kunnen ademen. En de luchtnevochtiger hebben we gescoord bij Lidl. Lekker voordelig en hij werkt perfect. Kun je gewoon online bestellen en is dan met verzenden nog goedkoper dan anderen 😍

      Like

  1. Toen ik nog in de gehandicaptenzorg werkte, hadden we zo’n verstuiver in de snoezelruimte. Ik deed dan zomaar iets wat ik lekker vond ruiken erop, maar kreeg toen op mijn kop van een collega die er een cursus over gevolgd had, hihi!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik steek hier echt wat van op.. ga zeker op zoek naar zo’n luchtbevochtiger. Mijn man is chronisch ziek en daar is wellicht iets voor om beter te slapen of rustgevends en zoon heel vaak verkouden met nare hoest. Bedankt voor de info!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

