Veilig vuurwerk DIY

Linda~ Het einde van het jaar nadert en dat vraagt om knutsels in de stijl van Oudjaar. Omdat zowel onze tweeling als ik dol zijn op knutselen ben ik op zoek gegaan naar leuke knutsel ideeën met als uitgangspunt vuurwerk. Persoonlijk vind ik siervuurwerk erg mooi om te zien maar knalvuurwerk krijg ik de kriebels van. Vooral vanwege het groot aantal ongelukken dat er mee gebeurt door onvoorzichtig gedrag of ondeugdelijk vuurwerk.

Wat Lucas en Eva momenteel het leukste vinden om te doen is het gebruik maken van waterverf. Dat maakte mijn zoekopdracht dan weer een stuk makkelijker en leuk omdat je weer gebruik maakt van veel vrolijke kleuren. Zo kwam ik uit bij een creatie waarbij ik een beetje voorbereidend werk deed en zij het af konden maken. We gaan namelijk zelf vuurwerk schilderen maar dan met behulp van zout. Wat heb je nodig voor deze vrolijke en vooral veilige vuurwerk-creatie?

  • Zwart karton of stevig papier
  • Kinderlijm
  • Waterverf
  • (Keuken)zout

26038172_866109846896277_180981001_o.jpg

Als eerste maak ik met de lijm verschillende strepen en patronen op het papier zodat er het silhouet van vuurwerk ontstaat. Daar strooi ik dan zoveel zout op tot alle lijm bedekt is. De lijm neemt alle zout op en uiteindelijk wordt dat hard dus het geheel moet eventjes drogen. Na een half uur ben ik gaan kijken en is het hier droog genoeg dat de tweeling aan de slag kan om te gaan schilderen. Met behulp van de waterverf kleuren Lucas en Eva hun vuurwerk in allerlei kleuren in met kleuren die zijzelf het mooist vinden. Het i hierbij wel een beetje de kunst om niet te hard te drukken omdat anders het zout er meteen afgepoetst wordt. Zelf vinden ze dit een hele leuke opdracht om te doen en het geeft ook bijna geen rommel. Verder is het een leuke lowbudget opdracht omdat bijna iedereen wel papier, lijm, waterverf en zout in huis heeft.

26036075_866110083562920_1704702792_o

Heb jij al eens geschilderd met behulp van zout?

Plaats een reactie