Recensie “Boer Boris en de olifant”

Linda~ Onze kinderen zijn dol op boeken, in allerlei soorten en maten maar er is een serie boeken die toch echt wel hun favoriet is. En dat is de serie van de vrolijke en vooral ondernemende Boer Boris. Samen met zijn broertje Berend en zusje Sam beleeft hij steeds weer nieuwe avonturen, maar laten we de dieren niet vergeten want zij doen vaak net zo hard mee. De leuke boeken van Boer Boris bestaan uit vele aspecten, zo zijn de korte verhalen geschreven in rijm waardoor het voor de kinderen erg leuk is om de zinnen af te maken. Naast de teksten zijn de pagina’s versierd met prachtige illustraties van Philip Hopman. Op deze manier heb je op elke pagina wel iets te kijken en kun je het (voor)leesmoment met je kinderen zo uitgebreid maken als je zelf wil. Doordat de boeken bestaan uit kleine stukjes in plaats van grote lappen tekst is deze serie ook ideaal voor kinderen met een kortere spanningsboog. Dat maakt dat Boer Boris het perfecte boek is voor iedereen. In de serie van Boer Boris zijn reeds de volgende titels verschenen:

Wist je trouwens dat er ook een hele leuke Boer Boris app is?

Lucas en Eva hadden tot hun grote vreugde de hele serie compleet en we lazen de boeken dan ook overal waar het enigszins mogelijk was zoals bijvoorbeeld op onze trampoline. Heerlijk is dat, zo aan het einde van de dag als het eindelijk weer een lekker temperatuurtje wordt. Inmiddels is er een tiende boek van Boer Boris uit en ook dat deel mocht natuurlijk niet ontbreken aan de collectie van de tweeling. We hebben al veel dieren voorbij zien komen bij dit leuke boertje maar zusje Sam komt nu toch wel met een heel bijzonder dier aan. Sam heeft namelijk een olifant gevonden met wie ze bevriend is geraakt en dus wil ze hem graag houden. Helaas voor Sam is Boer Boris het daar niet mee eens want een olifant hoort toch helemaal niet op een boerderij thuis? Toch laat zusje Sam het daar niet bij zitten en probeert toch of ze hem mag houden. Daarbij verzint ze allerlei leuke trucjes en vermommingen voor haar grote nieuwe vriend. Zal het haar lukken om de olifant te laten blijven?

In dit deel van Boer Boris gaat het vooral om de vriendschap tussen mens en dier. Het leuke is dat kinderboeken over vriendschap dit jaar centraal staan in de Kinderboekenweek van woensdag 3 oktober tot en met zondag 14 oktober 2018. En om die reden is Boer Boris en de olifant tot en met 14 oktober te koop voor maar 10 euro. Na 14 oktober is het boek weer te koop voor de standaardprijs van 12,99.

Boer Boris en de olifant is te koop bij Gottmer Uitgevers Groep.

Auteur: Ted van Lieshout

Illustraties: Philip Hopman