Recensie “Het dinosaurus boek”

Linda~ Er zijn een aantal onderwerpen waarin onze tweeling erg geïnteresseerd is en een van die onderwerpen zijn dinosaurussen. Al vanaf het moment dat ze gingen praten lieten ze merken dat ze deze indrukwekkende wezens erg leuk vinden. Ze willen er van alles over weten en dat proberen we dan ook alleen maar te stimuleren. We zijn al eens bij het Oertijdmuseum in Boxtel geweest en zullen daar zeker nog vaker naartoe gaan. Daarnaast zijn we elk jaar te vinden bij Intratuin zodra daar de Dinoweken beginnen. Deze weken zijn niet alleen leuk maar eveneens heel leerzaam want door middel van een speurtocht leren de kinderen en hun ouders van alles over deze wezens. Als extra verrassing kun je door het meedoen aan de speurtocht een prijs winnen. Tijdens deze weken is er altijd wel een weekend bij waarin er echte reptielen te zijn zijn die je dan mag aanraken. Wat wil een kind nog meer?

Het was dan ook een grote verrassing dat wij van Gottmer een heel dik boek toegestuurd kregen vol met informatie over dinosaurussen. Zodra we het boek uitgepakt hadden en zagen welk boek het was had ik meteen de aandacht van de tweeling. Het boek is best groot en voelt erg stevig aan. Daarnaast is het met 208 bladzijden een flink boekwerk en je zou haast denken dat het uiteindelijk niet meer interessant is aan het einde van het boek. Niets is minder waar! Het boek is namelijk zo verdeeld dat er een goede balans is tussen informatie, illustraties en foto’s. Wanneer we het boek in eerste instantie doorbladeren komen we uit bij een hele duidelijke en interessante inleiding. Daarin vinden we bijvoorbeeld een tijdlijn waarin verschillende tijdperken uitgelegd worden die zijn aangevuld met foto’s. Ook laten ze daar al zien hoe fossielen eigenlijk ontstaan en dat is precies wat onze tweeling zich altijd al afvroegen. Verder kun je zien waar in de de wereld al fossielen gevonden zijn en welke fossielen precies. Dat is dan weer erg leuk omdat je kunt zien waar de dinosaurussen geleefd hebben.

Het leuke is dat Lucas en Eva echt geïnteresseerd zijn in hoe dingen maar ook mensen en dieren er aan de binnenkant uitzien. En laat dat hier in het boek nu uitgelegd worden. In de inleiding van het boek kun je al zien dat dinosaurussen net als mensen bepaalde organen hebben. Van sommigen organen wordt nog eens extra uitgelegd waarom ze zo belangrijk waren voor de dinosaurussen. De rest van het boek bevat een schat aan informatie waarbij Lucas en Eva werkelijk hun ogen uitkijken. Zoals ik al zei worden de verschillende tijdperken uitgebreid besproken en worden deze aangevuld met de prachtigste foto’s en illustraties. Het leukst vinden zij de foto’s van echte fossielen zoals ze opgegraven en schoongemaakt zijn. Wat ikzelf erg leuk vind is de vergelijkingen die laten zien hoe groot of hoe lang een dinosaurus was ten opzichte van bijvoorbeeld een schoolbus. Op deze manier kunnen kinderen iets beter inschatten hoe groot deze wezens waren. De ontwikkelingen van verschillende dinosaurussen laten zien dat een groot aantal dieren nog altijd in het dagelijks leven te zien zijn al is het wel zo dat zij door de tijd heen wat veranderd zijn. Zo ontdekte ik dat er ook in de tijd van de dinosaurussen al spinnen waren en dat ik eigenlijk best blij mag zijn met de spinnen van tegenwoordig 😉

Het dinosaurusboek is te koop bij Gottmer Uitgevers Groep.

Auteur: John Woodward

ISBN: 9789025770242