Recensie “Monsters bestaan niet”

Linda~ Elke ouder kent wel het bekende probleem van het slapen gaan. Er is altijd wel een reden te bedenken waarom kinderen niet willen gaan slapen. Regelmatig is het vanwege het feit dat ze nog de dag aan het herbeleven zijn of vanwege het feit dat er de volgende dag iets leuks op de planning staat. Toch is er een reden die het meest voorkomt bij kinderen, die we allemaal kennen en zelf meegemaakt hebben. De monsters die in de avond en nacht tevoorschijn komen of beter gezegd de angst daarvoor.

We hebben het vast allemaal al eens meegemaakt als ouder zijnde dat je je kinderen naar bed gaan brengen en dat ineens de stemming omslaat. De kinderen willen niet gaan slapen, gaan treuzelen en blijven een beetje vervelen. Uiteindelijk komt het hoge woord eruit en zal de kamer nog moeten worden geïnspecteerd op monsters. Om heel eerlijk te zijn hebben wij hier thuis echt geluk mee gehad en hebben we letterlijk pas 1 keer op monsterjacht hoeven gaan. Of het te maken heeft met onze magische monsterspray die de kinderen elke avond op hun kussen en favoriete knuffel sprayen weet ik niet, maar het helpt in elk geval.

Daarnaast hebben we een boek gekocht bij Action wat ik toevallig zag liggen toen ik daar tussen de boeken snuffelde. Regelmatig loop ik langs de rij met boeken en vind ik er een exemplaar die ik eerder nog niet zag. Wat dat betreft heeft Action regelmatig leuke titels die vooral een boeiend thema hebben voor een leuk bedrag. En dit keer dus een boek over monsters die niet bestaan. Dit boek vertelt het verhaal over Kleine Beer die een eigen slaapkamer krijgt nadat hij altijd bij Grote Beer op de kamer heeft geslapen. Ineens is het niet meer zo leuk om een eigen kamer te hebben want Kleine Beer hoort en ziet van alles. Daardoor kan hij echt niet gaan slapen hoor. Grote Beer helpt Kleine Beer door bij alles wat hij als monster ziet te laten zien dat het niet echt is maar dat het in werkelijkheid iets anders is. Schaduwen die op een monster lijken blijken iets heel grappigs te zien en de gevaarlijke slang onder zijn bed blijkt een vieze, oude stinksok te zijn. Uiteindelijk valt Kleine Beer in slaap en dan pas merkt Grote Beer dat het eigenlijk wel gezellig was om samen op een kamer te liggen.

Monsters bestaan niet! is te koop bij Action.

Auteur: Steve Smallman

Illustraties: Caroline Pedler