Recensie “Lily maakt nieuwe vriendjes”

Linda~ Vriendjes, het is een onderwerp wat veel terug komt in het dagelijks leven maar ook in kinderboeken. Vriendjes hebben is heel erg leuk maar het maken van vriendjes is weer een categorie apart. Sommige kinderen maken heel erg snel vriendjes en dat verloopt allemaal best soepel. Helaas zijn er kinderen bij wie dat allemaal niet zo eenvoudig gaat om verschillende redenen. Ieder heeft zijn eigen persoonlijkheid met de daarbij horende karaktereigenschappen. Veel kinderen zijn best verlegen waardoor ze niet gauw nieuwe vriendjes zullen maken omdat ze het nu eenmaal niet durven. Daar komt dan bij dat het lastig kan zijn om nieuwe vriendjes te maken in een nieuwe situatie of in een nieuwe omgeving.

Neem als voorbeeld maar eens een nieuwe school, een eerste dag op de dagopvang, de kinderopvang, de peuterspeelzaal en ga zo maar door. Zelfs op vakantie ontmoet je allemaal nieuwe kinderen of in de speeltuin om de hoek. “Nieuwe kinderen” vind je namelijk overal maar hoe ga je daar mee om? Niet alleen als kind zijnde maar ook als ouder zijnde is het soms lastig om dit onderwerp aan te pakken. Je wil niets liever dan je kind te helpen met lastige situaties maar soms moeten kinderen het zelf oplossen met een duwtje in de goede richting. Lucas en Eva zijn allebei gezegend dat ze heel spontaan zijn en totaal niet verlegen hoewel sommige mensen dat wel eens van Eva vinden. Nou, dat is Eva niet maar het is wel leuk om daar een beetje aandacht mee te krijgen. Nieuwe vriendjes maken ze dan ook overal al is het maar wanneer we een dagje naar Dierenrijk gaan, waar we een abonnement op hebben. Ook vanaf hun eerste zwemles hadden ze daar vriendjes gemaakt en dat is erg leuk om te zien. De juf van groep 2 vertelde dat ze beiden goed in de groep liggen en veel vriendjes en vriendinnetjes hebben.

Wanneer je kind een beetje hulp nodig heeft kun je je kind bijvoorbeeld helpen door boekjes te lenen of te kopen over het onderwerp vriendschap. En laatst kreeg ik voor Lucas en Eva een boek van Isabel van Duijne, zij schrijft en illustreert kinderboeken waarbij haar eigen kleinkinderen de hoofdrol spelen. Het boek gaat over Lily en Jamal en staat vol verhalen over het thema vriendschap en de dingen die erbij horen. Het leuke van het boek vind ik de herkenbaarheid in de verhalen. Er staan verhalen in die je zomaar elke dag mee zou kunnen maken wat dus ook herkenbaar is voor de kinderen aan wie je het voorleest. Zo start het boek bijvoorbeeld met een verhaal over de vakantie-opvang waar Lily en Jamal heen gaan omdat mama onverwachts moet werken. Ze zien er erg tegenop en wat blijkt aan het einde van de dag? Ze hebben het zo ontzettend naar hun zin gehad! Ze hebben zelfs allemaal nieuwe vriendjes gemaakt. Mijn favoriete verhaal is het verhaal over het zwerfboek, uiteraard ga ik het niet verklappen maar het is zeer de moeite waard om eens te lezen. Het boek leest erg prettig en de kinderen bleven werkelijk bij elk verhaal geboeid luisteren. Dat is voor mij een teken dat ze het een heel goed boek vinden.

Een groot pluspunt van het boek vind ik de extra pagina’s tussen de verhalen door waar je uitgenodigd wordt om gezellig met je kind te praten over van alles wat aansluit bij het thema vriendschap. De vragen gaan over het verhaal dat je net gelezen hebt en nodigt de kinderen uit om hun visie daarop te geven. Hoe zouden zij iets doen? Hoe zouden zij die dingen graag zien? Wat vinden ze daar wel leuk aan en wat juist niet? Lucas en Eva vertellen thuis best veel maar ik verbaasde me er over dat ze naar aanleiding van deze vragen meer over dingen nadenken dan ik dacht. En ik vond ze al zo wijs op sommige gebieden. Ik wist wel dat ze goed nadenken over dingen en niet altijd zomaar antwoorden geven maar dit was wel heel erg leuk! Dit boek is geschikt voor kinderen in de leeftijd tussen 4-8 jaar en op elke leeftijd pikken kinderen er weer andere dingen uit waardoor dit boek meegroeit met de leeftijd van de kinderen. En het boek bevat nog meer extra’s zoals een aantal leuke doe-dingen die je met je kinderen kunt doen of die zij weer met vriendjes en/of klasgenootjes kunnen doen. Aan het einde van het boek staan nog twee lekkere recepten die daarnaast erg grappig zijn om samen met vriendjes te maken.

Lily maakt nieuwe vriendjes is overal te bestellen, o.a bij Veltman Uitgevers.

Auteur: Isabel van Duijne

ISBN: 9789048316298