Recensie “LEGO® – Geweldige voertuigen”

Linda~ Onze kinderen zijn dol op buiten spelen en dat doen ze dan ook het liefst de hele dag. Inmiddels zijn ze met een heel groepje kinderen uit de straat regelmatig aan het buiten spelen en dan vooral op de step. In het begin hield ik wel eens mijn hart vast vanwege de flinke snelheden die behaald werden met de steppen maar inmiddels weet ik dat ze allemaal netjes op andere mensen letten en ook op de auto’s die geparkeerd staan. Daarnaast komt het regelmatig voor dat ik hier in de tuin een groepje kinderen heb en dat is dan ook wel gezellig. Ze spelen lief en als ze wat te drinken krijgen en wat lekkers wordt er door allemaal netjes dankjewel gezegd. Wat wil je nog meer dan zoveel vreugde en gezelligheid?

Helaas komt er ook een einde aan die mooie dagen en op kou kun je jezelf kleden maar regenachtige dagen vind ik dan net weer wat anders. Hoewel onze kinderen wel een tablet hebben en daar wel eens naar kijken op momenten dat ik sta te koken wil ik ze ook niet de hele dag naar een scherm laten kijk, regen of niet. Daarnaast wil ik zelf ook wat vaker mijn telefoon wegleggen en iets leuks doen met de kinderen. Nu zijn we hier thuis best creatief en is er altijd wel iets leuks wat we samen maken. Toch hoor ik regelmatig van een aantal mensen dat ze niet creatief zijn, geen inspiratie hebben en ga zo maar door. Juist voor die mensen ben ik op zoek gegaan naar een leuk alternatief waar je niet lang over na hoeft te denken. Vroeger groeiden we namelijk op met LEGO en ook tegenwoordig is er nog altijd voldoende LEGO verkrijgbaar. Het is iets wat gewaardeerd wordt door jong en oud en tevens tijdloos is.

Bij uitgeverij MEIS & MAAS vond ik een boek dat ideaal was voor de regenachtige dagen waarmee je meteen een gezellige gezinsactiviteit creëert. Ze hebben namelijk twee geweldige boeken, LEGO® – Dierenatlas en LEGO® – Geweldige voertuigen. Aangezien Lucas en Eva dol zijn op voertuigen was voor ons de keuze niet moeilijk om voor dit stoere boek te gaan. Zodra het boek binnen kwam werden de kinderen en ik al erg enthousiast, zelfs papa wilde het boek meteen even kijken. Bij het boek zitten onderdelen om 4 voertuigen te bouwen, namelijk een vliegtuig, zeilboot, stoomtrein en graafmachine. We besloten om na het avondeten meteen aan de slag te gaan en om de beurt bouwden ze 2 voertuigen. Ik heb de kinderen hun gang laten en gaan en zelf goed naar de bouwtekeningen laten kijken. Ik had de onderdelen die ze nodig hadden voor ze klaar gelegd maar ze moesten zelf kijken wat ze wanneer nodig hadden en hoe ze de onderdelen op elkaar moesten zetten. Naast deze vier ontzettend leuke voertuigen staat het boek vol met allerlei andere stoere voertuigen van klein tot groot. Het is verdeeld over allerlei verschillende thema’s van een noodgeval tot de racebaan en van het water tot de lucht. Het is een boek dat veel kleur en vrolijkheid uitstraalt en het geeft inspiratie voor het bouwen van nog veel meer leuke voertuigen. Het is niet zo dat je verplicht alle bouwblokjes nodig hebt uit het boek want je kunt dit prachtige boek namelijk gebruiken als richtlijn om zelf je mooiste creaties te maken van LEGO die je al in huis hebt. Je zult vast wel iets hebben waar je een mooi voertuig van kunt bouwen.

Vanaf nu pakken we er regelmatig onze grote krat LEGO bij die nog van mijn moeder, oom en tante is geweest. En daarmee bouwen we dan ook van alles, van huizen tot vliegvelden en van treinstations tot havens. En vooral als we dat dan bouwen op onze auto-speelmat hebben we de tijd van ons leven, eventjes zonder al die schermen maar alleen elkaar. Om het extra gezellig te maken zetten we dan nog een muziekje aan op de achtergrond. Laat die donkere, regenachtige dagen maar komen en ga aan de slag met je kinderen.

LEGO® – Geweldige voertuigen is o.a te koop bij BILLY BONES.

ISBN: 9789030504689

Leeftijd: 6+