Recensie “Hotel Flamingo”

Linda~ Nu Lucas en Eva het lezen echt uitgevonden hebben zijn de boeken niet meer aan te slepen. Voorlezen vonden ze altijd al geweldig maar zelf lezen vinden ze nu inmiddels veel leuker om te doen. Voor nu zijn we even aan het aftasten wat voor onderwerpen ze interessant en leuk vinden om te lezen. Bij Lucas is dat standaard iets over voertuigen want dat blijft toch wel machtig mooi. Eva daarentegen kan helemaal gelukkig worden van boeken over dieren. Beiden hebben al een aantal boekjes van de bibliotheek gelezen en ze zijn maar wat trots dat ze niet alleen woorden maar ook al wat zinnen kunnen lezen. Elke avond oefenen we met lezen door een paar bladzijden te lezen en je hoort telkens het verschil en dat ze er zeker op vooruitgaan. Het ene boek is het andere niet en elk boek heeft dan ook z’n charmes.

Een van de favoriete dieren in de dierentuin van Lucas en Eva maar ook van nichtje Tess is toch de flamingo. En geef ze eens ongelijk want deze dieren zijn de afgelopen jaren erg populair geworden en je ziet ze dan ook overal in terug. Dat maakte dat we razend enthousiast werden toen we lazen dat er een boek uit zou komen met de titel Hotel Flamingo. Zodra het boek binnen komt worden we spontaan vrolijk dankzij de mooi gekleurde kaft met bijbehorende illustraties. Het boek is stevig en ligt makkelijk in de hand, niet alleen voor mij maar ook voor de kinderen. Wat ons meteen opvalt zodra we het boek openen is de mooie plattegrond voor in het boek. Het is een kaart van de Beestenboulevard wat maakt dat je nog een beter idee krijgt van hoe het er uit ziet. Daarnaast staat er nog een leuke opdracht in het boek: Er wordt gevraagd of je de slak terug kunt vinden en dat maakt het extra leuk.

Het boek bestaat uit 14 hoofdstukken die stuk voor stuk een mooie lengte hebben, niet te kort maar ook zeker niet te lang. Het verhaal is duidelijk beschreven en op zo’n manier dat het boek prettig leest, zowel om voor te lezen als om zelf te lezen. De kinderen vinden het een erg leuk boek en kunnen er samen met mij al het een en ander uit lezen. De langere en moeilijkere woorden doe ik en samen lezen we het verhaal. Elk hoofdstuk is voorzien van het silhouet van een flamingo met daarin het nummer van het hoofdstuk. Daarnaast wordt het verhaal afgemaakt door de prachtige illustraties in het boek waardoor je er een mooi beeld van krijgt hoe het er aan toe gaat in Hotel Flamingo. In het begin is het namelijk maar een bouwput en lijkt het niets te worden maar door samen te werken maken ze er weer een prachtig hotel van. Het boek geeft als boodschap mee dat je gebruik moet maken van de kwaliteiten die iedereen heeft, iedereen is namelijk goed in iets. Door samen te werken kun je iets heel bijzonders bereiken. Deze boodschap vinden Lucas en Eva heel mooi en ze vinden het dan ook een geweldig boek om samen te lezen. Vooral nu het najaar voor de deur staat kan ik dit boek zeker aanraden om gezellig in een hoekje van de bank te lezen met z’n allen.

Hotel Flamingo is o.a te koop bij Lemniscaat.

ISBN: 9789047711865

Auteur: Alex Milway