Recensie “De Tovernies”

Linda~ Vroeger zei ik altijd dat ik graag kinderen wilde, het liefst twee. En dan ook nog eens van allebei een als ik zou mogen kiezen. Mijn moeder antwoordde dan standaard dat ze hoopte dat deze wens uit mocht komen want dat het helemaal niet vanzelfsprekend was dat je kinderen kon krijgen. Vroeger snapte ik nog niet goed wat ze daar mee bedoelde tot ik wat ouder werd. Jaren later bleek namelijk dat het ook voor ons niet vanzelfsprekend was dat er kinderen zouden komen. Na een ziekenhuistraject waren we dan eindelijk zwanger geworden en waar ik eigenlijk maar 1 kindje mocht krijgen in verband met mijn gezondheid werden het er uiteindelijk 2 tegelijk. Uiteindelijk zijn we trotse ouders geworden van een jongen en een meisje maar waren het 2 jongens of 2 meiden dan waren we natuurlijk net zo gelukkig. Het belangrijkst is dat ze beiden gezond zijn.

Hoewel je over het algemeen alleen maar positieve berichten leest over ons en onze thuissituatie hebben Lucas en Eva net zoals alle kinderen natuurlijk ook hun momentjes. En dat is maar goed want anders zou het misschien best saai worden, je maakt zo nog eens wat mee. Lucas en Eva zijn een echte broer en zus want ze kunnen heel soms niet met elkaar maar eigenlijk heel vaak niet zonder elkaar. Nou ja ze kunnen wel zonder elkaar maar zodra ze elkaar dan weer zien is het feest. Ze moeten elkaar dan even knuffelen of aanraken en dat is erg leuk om te zien. Het boek dat we afgelopen week mochten recenseren gaat over een grote broer en kleine zus die ondanks alles ook niet zonder elkaar kunnen.

Grote broer heeft een kleine zus en nu zul je denken dat dat niet zo apart is maar niets is minder waar. Deze kleine zus is namelijk heel bijzonder want ze kan een beetje toveren. Ze kan niet echt toveren maar toch wel een beetje. Kleine zus heeft een tovernies want altijd als kleine zus moet niesen gebeurt er iets leuks. Zo komt het wel eens voor dat als kleine zus niest er ineens een dino met zijn poot op de boterham van grote broer gaat staan. Of er zit ineens een haai met zwemvleugels aan gezellig in het bad. Toen het boek binnen kwam werd ik al meteen vrolijk vanwege de prachtige kaft. Het is net alsof Lucas en Eva op de kaft staan en de 2 kinderen maken al net zoveel mee als in de fantasie van Lucas en Eva. Het boek bestaat uit allemaal korte stukjes tekst die spelenderwijs op de bladzijde staan. Zo heb je grote en kleine woorden, dik en dun wat weer zorgt voor een leuk effect. Vervolgens zijn de pagina’s afgemaakt met dezelfde prachtige illustraties als op de kaft. Het boek is alleen al een aanrader vanwege de illustraties zonder dat je het boek gelezen zou hebben. De kinderen staan al te wachten tot ik het voor ga lezen dus ik besluit dat gezellig te doen voor ze gaan slapen. Het verhaal begint en om de 2 pagina’s komt er ineens een ontzettend grote nies aan van kleine zus. Zodra Lucas en Eva de letters zien staan beginnen ze te glunderen en niesen ze in koor met kleine zus mee. Het regende buiten, maar binnen bevond ik me ook in een plaatselijke regenbui 😉 We hadden het niet eens vantevoren afgesproken maar het werkt aanstekelijk om mee te niesen met kleine zus. Grote broer vertelt dat hij kleine zus niet zou kunnen missen omdat het anders toch wel heel saai zou zijn en dat is precies hoe Lucas en Eva over elkaar denken. Het verhaal is zo leuk dat de kinderen me vragen om nog voor de 2e keer voor te lezen en dat doe ik dan ook met veel plezier. Uiteindelijk vragen ze of ik het nog een 3e keer voor wil lezen want dit verhaal verveelt niet. Ik besluit dat ik het boek morgen nog een keer voor zal lezen want het is toch echt bedtijd.

De Tovernies is te koop via de website van Wonderboek.

Auteur: Jolanda van Dijk

ISBN: 978-90-9032088-5