Recensie “Het fluwelen konijn”

Linda~ Voorlezen vinden wij hier thuis erg belangrijk en wij maken er dan ook graag een gezellig moment van. Vooral tijdens de donkerdere en koudere dagen vinden Lucas en Eva het heerlijk om voorgelezen te worden of om tegenwoordig zelf te lezen. Het maakt het dan af om er een dekentje bij te pakken en wat kussentjes zodat je een heerlijk knus hoekje creëert. Mensen vragen me wel eens of ik cadeautips heb voor verjaardagen of voor de feestdagen. Ik zeg altijd maar dat wanneer je even inspiratie nodig hebt je nog altijd terug kunt vallen op boeken. Daar kun je zoveel kanten mee op en niet alleen is het leuk maar ook educatief. Er komt namelijk bij alle kinderen een tijd dat ze gaan lezen en wat is er dan leuker dan zelf een boek te kunnen lezen.

Het fluwelen konijn

Wij mogen hier thuis best regelmatig boeken recenseren en tot nu toe hebben we geluk gehad dat we alleen maar mooie boeken hebben ontvangen. Het ene boek is nog mooier dan het andere boek maar soms zit er een heel bijzonder exemplaar tegen zoals deze. Het fluwelen konijn heeft een hele luxe uitstraling vanwege de prachtige rode linnen kaft die voorzien is van een zilver werkje en een groen leeslint. Dit maakt het boek al een heel mooi cadeau voor de feestdagen. Het boek vertelt het verhaal dat eigenlijk al afkomstig is uit 1922 en een echte Engelse klassieker schijnt te zijn. Persoonlijk kon ik het verhaal nog niet en daar snap ik niets van. Het verhaal is zo nu en dan best ontroerend om te lezen en het zou eigenlijk in ieders boekenkast moeten staan. Het verhaal gaat zoals de titel al zegt over een fluwelen konijn. Dit lieve konijn woonde al enkele jaren in de speelgoedkast van een jongen zonder dat er naar hem om gekeken werd net als bij zoveel speelgoed van de jongen. Doordat de jongen zijn eigen knuffel kwijt raakt neemt het fluwelen konijn de plaats in van zijn lievelingsknuffel en samen beleven ze heel veel avonturen. Belangrijker nog, ze hebben heel veel plezier samen. Het fluwelen konijn droomt er van om ECHT te zijn. Dankzij de liefde van de jongen voor het fluwelen konijn en een dosis magie zou het wel eens kunnen zijn dat dromen uit kunnen komen.. Het verhaal is zoals ik al zei prachtig en ontroerend tegelijk. Daarnaast maken de illustraties in het boek het geheel nog magischer voor de feestdagen.

Het fluwelen konijn is te koop bij Gottmer Uitgevers Groep.

Auteur: Margery Williams

ISBN: 9789025771713