Recensie “Een heel jaar spiekpietjes”

Linda~ Vorige week deelde ik al een recensie van het boek Sinterklaas voor grote kinderen. Dat is een boek speciaal voor kinderen die niet meer geloven in Sinterklaas of die er nog net een beetje tussen zitten. Het is ook erg lastig om zo’n magische periode af te sluiten. Toch zijn er heel veel kinderen die nog wel in Sinterklaas geloven en er zijn zo ontzettend veel leuke boeken rond het thema Sinterklaas dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Lucas en Eva vinden zoals ik vorige week al vertelde deze periode helemaal geweldig. Een uitstapje naar de bibliotheek wordt dan ook gezien als een dagje uit. Bij de bibliotheek vinden ze het geweldig om even te spelen maar ook door wat boeken te bladeren. Vooral nu ze steeds wat meer zelf kunnen lezen is het natuurlijk te gek om er eens lekker voor te gaan zitten. In het najaar heb je voldoende regenachtige dagen die zich er perfect voor lenen om even naar de bibliotheek te rijden. Trek je makkelijke kleding aan, zet je lekker in een hoekje met een van de vele boeken en je hebt niets meer nodig.

Vorig jaar stelden de kinderen me een hele leuke vraag. Wat doen Sinterklaas en de Pieten als ze niet in Nederland zijn? En als ze niet op de boot zitten naar Nederland of weer terug naar Spanje? Het zijn van die vragen waar je soms niet echt een uitgebreid antwoord op weet. Het scheelt dat ik zelf net als de kinderen een ruime fantasie heb, maar toch. Tja wat doen ze het hele jaar door? Jullie weten dat ik regelmatig een prijs win en zo had ik een aantal jaar geleden een ontzettend leuk boek gewonnen die antwoord geeft op de vragen van Lucas en Eva. Zo schreef Thaïs Vanderheyden het ontzettend vrolijke boek Een heel jaar Spiekpietjes. Het is een van die boeken die perfect is voor een middag zoals ik deze hierboven beschreef. Het boek is vrij groot en bestaat uit kortere stukjes tekst per pagina. Hierdoor blijft het voor de kinderen leuk om te lezen of luisteren en niet te langdradig. Elke pagina is voorzien van de vrolijkste illustraties waarop van alles te zien is. In het boek kun je per maand zien wat de Pietjes doen als ze niet in Nederland zijn. En wat blijkt: de Pietjes hebben vrij normale taken zoals wij ze ook hebben. Natuurlijk gaan ze eerst even op vakantie om bij te komen van al dat harde werken hier in Nederland. De kinderen vinden het erg leuk om te zien hoe de Sint en zijn Pieten er bij zitten op vakantie. Eenmaal thuis aangekomen ligt er een dikke pak sneeuw en wist je dat de Pietjes net zo goed in de sneeuw kunnen spelen als jij? Natuurlijk zie je dat de Pietjes zich door het jaar heen al voorbereiden op de volgende Sinterklaasperiode maar ze houden ons ook het hele jaar door een beetje in de gaten om te zien of we wel lief zijn, en ze zien natuurlijk alles. Persoonlijk vind ik het leuk om te zien dat de Pietjes net als wij ook naar de tandarts gaan en ook netjes in bad gaan. Op elke pagina is zoveel te zien dat je het boek kunt gebruiken als een soort zoekboek. Speel gezellig een paar potjes “Ik zie ik zie wat jij niet ziet…”. Je zult zien dat je steeds weer nieuwe dingen ontdekt in het boek en dat maakt dat het boek nooit verveelt.

Naast dit leuke exemplaar van de Spiekpietjes zijn er nog meer titels van deze vrolijke Pietjes verschenen. Neem een kijkje op de website van Uitgeverij Clavis om te zien welke vrolijke titels van de Spiekpietjes er nog meer verschenen zijn.

Een heel jaar Spiekpietjes is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteur: Thaïs Vanderheyden

ISBN: 9789044823486