Recensie “Dieren in de nacht”

Linda~ Dat we dol zijn op de natuur is inmiddels geen geheim. Dat Lucas en Eva dol zijn op dieren en alles daar omheen is bijna algemeen bekend lijkt het. Ze kunnen dan ook geen dier bedenken die ze niet leuk vinden. Elk dier heeft namelijk wel iets interessants want het ene dier is knuffelig en het andere dier is weer ontzettend groot en stoer. Maar hoe kun je nu als kind een keuze maken tussen al die interessante dieren? Dat is toch bijna onmogelijk zou je denken. Tot nu toe is het favoriete dier van Lucas een hond, en dan vooral de Mechelse Herder van mijn zus Chantal. Mensen die ons kennen weten dat zij twee handen op een buik zijn. Max kan dan ook bijna alles van hem hebben en zoekt hem dan ook regelmatig op. Eva daarentegen is helemaal dol op konijntjes, vooral konijn Molly van tante Claire vindt ze helemaal lief. Nu moet ik wel zeggen dat Molly een categorie apart is want in plaats van schattig in een hokje te zitten is ze nogal een luidruchtig konijn. Hilarisch aangezien dit eigenwijze konijn blijkbaar met haar etensbak gooit en als Houdini probeert te ontsnappen. Verder is ze overigens heel erg lief hoor 😉

Op pad

Het afgelopen jaar zijn we er vaker op uit getrokken dan voorheen. Niet alleen mijn conditie zorgde ervoor dat we vaker de deur uit konden maar ook het mooie weer van dit jaar. We hielden de agenda’s van IVN, Staatsbosbeheer en andere organisaties in de gaten om te zien of er leuke activiteiten in de natuur waren. Vooral als er beesten bij kwamen kijken dan waren we van de partij. Zo waren de IVN Slootjesdagen een groot succes. In de sloot vonden ze namelijk best wel wat beestjes en de medewerkers van IVN wisten er dan ook van alles over te vertellen. Nee, schrik van kriebelbeestjes hebben de kinderen niet en dat is maar goed ook.

Dieren in de nacht

De laatste tijd zijn Lucas en Eva vooral geïnteresseerd in dieren die in de nacht op jacht gaan. Ze wisten al dat niet elk dier ’s nachts slaapt zoals wij dat doen. Maar wat doen deze dieren dan wel? En welke dieren trekken er dan in de nacht op uit? Dat zijn allemaal vragen die ze ons de laatste tijd stelden en wat is er dan leuker dan dat te laten zien met een boek. Eigenlijk door zelf op pad te gaan onder leiding van een gids maar aangezien de kinderen net 6 jaar zijn geworden vinden we dat nog geen aanrader omdat we een goede nachtrust belangrijk vinden. En dus gingen we op zoek naar een boek dat aansloot bij de vragen van de kinderen. Dieren in de nacht bevat feiten en weetjes over allerlei verschillende dieren die ’s nachts op pad gaan. In het boek word je meegenomen naar 11 leefgebieden die uitgespreid zijn over 2 pagina’s per leefgebied. De informatie in het boek wordt aangevuld met prachtige illustraties die het boek helemaal af maken. Maar dit boek bevat iets heel bijzonders. De kaft is voorzien van verschillende stukken die glow in the dark accenten bevatten. En in het boek zit ook nog eens een prachtige glow in the dark poster. Dit zorgt er voor dat de kinderen het geweldig vinden om dit boek “op te laden” bij een lamp en dan met het boek naar de gang verdwijnen aangezien het daar lekker donker is.

Dieren in de nacht is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteur: Katy Flint

Illustraties: Cornelia Li