Recensie “Niemand houdt Don Carlo tegen”.

Linda~ Nu Lucas en Eva wat ouder worden merk je dat ze zo nu en dan naast prentenboeken wel toe zijn aan een ander verhaal. De prentenboeken zijn heel erg leuk, absoluut, en vooral als ze merken dat ze deze dus al zelf kunnen lezen. Dan zijn ze zo trots als een pauw. Toch merk je dat ze er aan toe zijn om af en toe te genieten van een spannend verhaal en dus kom je een beetje uit bij de jeugdboeken. Daarmee kom je in de leeftijdscategorie van 8 tot 12 jaar. Het is misschien lastig om te filteren welke boeken dan geschikt zijn want aten we heel eerlijk zijn, het ene boek is zeer zeker het andere niet.

Niemand houdt Don Carlo tegen

Een tijd geleden kreeg ik de kans om dit spannende boek te lezen. Uiteraard heb ik het eerst even zelf gelezen om te zien of het geschikt was voor kinderen. Ik moet eerlijk bekennen dat het boek heel vlot leest en dat ik het zelf ook best spannend vond. Het boek bleef me vasthouden en ik was toch wel heel nieuwsgierig naar de reis van Carlo. Daarna ging ik het boek voorlezen aan Lucas en Eva en zij waren net als ik toch erg nieuwsgierig en konden niet wachten om te horen hoe het af zou lopen. Carlo is een lieve jongen van 11 jaar waarvan de ouders gescheiden zijn. Zijn vader woont helaas ver weg, in Palermo en zijn moeder wil er niet naartoe in tegenstelling tot Carlo. Inmiddels is het al 5 maanden, 2 weken en 6 dagen geleden heeft mama papa eruit gegooid en sindsdien beloofde papa steeds om te te komen maar steeds kwam er wat tussen. Na lang dromen besluit Carlo dat het genoeg is en trekt de stoute schoenen aan. Hij haalt zijn spaarpot leeg en gaat zelf naar papa.. in Palermo.. alleen. Tegen mama zegt hij dat hij bij een vriendje blijft slapen. In dit boek lees je wat Carlo allemaal mee maakt onderweg want de reis gaat natuurlijk niet zo soepel als hij vantevoren gedacht heeft. Je merkt de spanning die Carlo meemaakt onderweg en dat zorgt er voor dat je het boek helemaal uit wilt lezen.

Het leuke van dit boek is dat Carlo een dappere jongen is die vooral denkt in oplossingen. Hij durft te dromen en gaat er alles aan doen om deze ook waar te maken. Een voorbeeld ervan is dat het treinkaartje van Carlo duurder was dan hij gedacht had. Hij denkt bedenkt een oplossing en gaat zwartrijden. Onderweg komt hij er achter dat dit niet de meest handige manier is want als de conducteur langs komt om het kaartje te controleren moet hij wat verzinnen. Toevallig ligt er onder de tafel een hond op een oud treinkaartje te kauwen. Zal hij het durven om die smoes te vertellen tegen de conducteur? Je voelt de spanning en hij probeert de smoes uit. Dit is nog maar het begin van de spannende en avontuurlijke reis van Carlo. Gaat het hem lukken om naar papa te reizen?

Wij kunnen dit boek zeker aanraden aangezien het een spannend boek is maar ook weer niet te spannend voor sommige kinderen. Het boek “Niemand houdt Don Carlo tegen” was een van de kerntitels voor kinderen uit groep 5-6 voor de Kinderboekenweek van 2019. Het boek is zelf te lezen voor kinderen vanaf groep 5.

Niemand houdt Don Carlo tegen is te koop bij Uitgeverij Holland.

Auteur: Oliver Scherz

Illustraties: Mark Janssen