Recensie “Poeperdje is een held”

Linda~ Tja waar zal ik eens beginnen. Het is een fase zullen we maar zeggen, een fase die hier op en af gaat. Het woord poep is iets wat leuk was, wat leuk is en waarschijnlijk altijd leuk zal blijven. Ik betrap me er wel eens op dat ik er een beetje knorrig van kan worden als het er voor de zoveelste keer over gaat. Aan de andere kant bedenk ik me dat ik waarschijnlijk zelf die fases ook doorlopen heb en het gewoon bij het opgroeien hoort. Hier is het regelmatig lachen, gieren, brullen als iemand het weer eens heeft over poep of scheet. En ja hoor, als de een er over begint ligt de ander weer helemaal dubbel. Het grappige is dat ze beiden een aanstekelijke lach hebben waardoor ik niet altijd even streng kan zijn als het dit onderwerp betreft. En dus kan ik het soms maar beter begeren want als mama lacht, tja dan heeft het mopperen weinig nut zullen we maar zeggen.

Poep

Zoals ik al zei is het een heel leuk thema om over te praten en daar ben je als kind dan ook niet zomaar klaar mee. Ik bedenk me wel eens ooit: je zou maar een klas vol kinderen hebben die allemaal in deze fase zitten. Respect voor de leraar maar ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen als je een klas vol ginnegappers zou hebben. Wel gezellig maar ik denk dat er weinig les gegeven zou worden dan. Laatst mocht ik een boek voorlezen in de klas en een klasgenootje van Lucas en Eva had daar het ultieme boek voor. Het was een boek vol grappige en vieze gedichtjes en dus mocht ik een gedicht voorlezen over jawel: poep. Wel had ik de aandacht van de kinderen dus dat was best leuk hoe goed ze ineens konden luisteren. Om de kinderen extra van hun moment te laten genieten verontschuldigde ik mezelf bij de juf dat ik een vies gedichtje had voorgelezen. Tot grote hilariteit vertelde de juf met een grote glimlach dat zij verantwoordelijk was voor de inkoop van de boeken. Tadaaa! Deze juf kon bij mij niet meer stuk want toch is het best een grappig onderwerp. Laat het kind in je los en lach gezellig mee.

Poeperdje is een held

Uitgeverij Moon heeft ook een heel leuk boek uitgebracht dat niet over poep gaat maar waarvan de titel al een grote lachbui oplevert bij de kinderen. Het gaat namelijk om Poeperdje het varken en alleen de naam al is dus hilarisch. Poeperdje gaat een dagje met zijn vader naar het strand en neemt van alles mee dat je zelf als kind ook mee zou nemen. De hele dag door doen ze leuke dingen die ook wij altijd doen als we aan zee zijn. Maar dan hoort hij een meisje huilen. Hij gaat eens bij haar kijken om te zien of hij haar kan helpen. Zou het hem lukken om het meisje hulp te kunnen bieden? Het boek bestaat uit korte stukken tekst in begrijpelijke taal zodat het boek ook zeker geschikt is voor Lucas en Eva om zelf te lezen. Verder is het boek voorzien van prachtige vrolijke illustraties.

Poeperdje is een held is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteur: Marianne Busser & Ron Schröder

ISBN: 9789048848300