Recensie “Ninja Kid: Van nerd naar ninja”

Linda~ Lucas en Eva vinden het maar wat geweldig dat zij volop mogen leren lezen. Het gaat dan ook steeds beter gelukkig. Wat ik echter belangrijk vind is dat zij het erg leuk vinden om te lezen en dus kies ik de boeken zorgvuldig. Sommige titels springen er uit waardoor ze al zin krijgen om aan de boeken te beginnen. Wel is het zo dat ik de kinderen als het ware beloon zodra zij een boek gelezen hebben. Zo hebben we een printable gekregen van Boekavonturen waarop zij steeds af kunnen tekenen als zij een boek uit hebben gelezen. Daarnaast mogen ze een grote sticker op een soort beloningsblad plakken als ze er weer een uit hebben. Dat zijn kleine dingen die voor kinderen iets groots betekenen en extra kan motiveren om te lezen. Ik zeg expres “kan” want het ene kind is het andere niet en sommige kinderen blijken nu eenmaal niet gevoelig voor stickers.

Naast lezen zijn de kinderen net als bijna elk kind dol op tv kijken en dat mag ook. Echter vind ik het wel belangrijk dat ze niet de hele dag naar een scherm zitten te staren en is dat dus ook een reden dat ik altijd leuke boeken voor de kinderen wil. Het is belangrijk dat de verdeling van een kinderboek goed is. En daarmee bedoel ik dat kinderen het vaak niet leuk vinden om alleen maar grote lappen tekst te zien. Het nodigt niet uit en het wordt al gauw weggezet als saai. Nu is het zo dat we een tijd geleden twee hele leuke boeken kregen van Mariella Manfré. Ik kwam met haar in contact nadat we een ontzettend leuk boek hadden gerecenseerd dat zij weer vertaald had. De tweeling kregen voor hun verjaardag allebei een boek van Ninja Kid en daar zijn wij dus mee aan de slag gegaan.

Ninja Kid: Van nerd naar ninja!

Het boek ziet er al erg leuk uit vanwege de felle kleuren en de titel maakt dat Lucas en Eva erg enthousiast worden. Een ninja kid klinkt namelijk heel erg stoer, je zou het maar zijn. Nelson Kramer is erg onhandig en maakt allerlei dingen mee die je als kind maar mee kunt maken. Zijn we namelijk allemaal niet een beetje onhandig geweest als kind? Nou, doe dat maal tien en je hebt Nelson. Op zijn tiende verjaardag krijg hij te horen dat hij eigenlijk een ninja is. Dat kan hij maar moeilijk geloven, hoewel er de laatste tijd toch vreemde dingen gebeuren. Hij schijnt niet zomaar een ninja te zijn, maar de laatste ninja ter wereld. Lucas en Eva moesten al lachen toen Nelson vertelde dat hij geen ninja kon zijn omdat hij laatst nog zijn onderbroek achterstevoren gedragen had. Dat doen ninja’s toch helemaal niet? In dit boek maakt Nelson van alles mee wat de kinderen fantastisch vinden. De pagina’s bevatten kortere stukken tekst waardoor het voor de kinderen prettig leest. Dat het verhaal afgemaakt is met leuke illustraties maakt het boek helemaal compleet en dus is dit een echte aanrader!

Ninja Kid is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteur: Anh Do

Illustraties: Jeremy Ley