Recensie “Mees en de magische poort”

Linda~ Zolang ik me kan herinneren ben ik al dol op boeken in allerlei soorten en maten. Ik verslond ze dan ook alsof het niets was. Het leuke ervan is dat ik sinds ik moeder ben van de tweeling ik boeken nog geweldiger vind. Vanaf dat ze nog heel klein waren heb ik de kinderen altijd al voorgelezen. Elke dag las ik ze voor, al was het maar een paar minuutjes. Zodra ze konden hield ik ze boeken voor om samen plaatjes te kijken en benoemde ik alles om ze zo toch al alles op te laten slaan voor later. Het resulteerde erin dat ook Lucas en Eva nu dol zijn op boeken. Ze pakken namelijk best regelmatig een boek uit zichzelf en een ritje naar de bibliotheek zien zij dan ook echt als uitstapje. De afgelopen paar jaren zijn we erg verwend met boeken voor de kinderen. De afgelopen paar maanden is het pas echt topdrukte qua boeken en krijg ik de liefste reacties op de recensies die ik voor de verschillende uitgevers, schrijvers en illustrators schrijf. Het mag vanzelfsprekend zijn dat ik dat met heel veel liefde en plezier doe. De kinderen en ik zijn nu eenmaal dol op boeken maar ik vind het belangrijker nog om bepaalde boeken in het zonnetje te zetten. Zo leren mensen boeken kennen waarvan ze nog niet eerder gehoord hadden. En de reden die er voor mij uitspringt is dat ik graag op zoek ga naar boeken waar ouders en kinderen echt iets aan hebben zoals boeken over rouwverwerking, de dood, emoties en ga zo maar door.

Mees en de magische poort

Ik blijf me nog altijd verbazen over de verschillende boeken die er zijn. Steeds weer denk ik dat ik de meest bijzondere in mijn handen heb gehad en dan toch verschijnt er een exemplaar waarvan ik even stil ben. En dat geldt ook voor het boek over het lieve vogeltje Mees. Mees is vaak een beetje verdrietig en dat komt door het volgende: Mees voelt zich namelijk anders dan zijn broertjes en zusjes. Waar zij houden van vliegen en het maken van duikvluchten houdt Mees weer van totaal andere dingen. Hij kan genieten door uren langs aan de rand van het veld te zitten om vanaf daar naar andere dieren te kijken. Hij heeft de gedachte dat zijn ouders meer van zijn broertjes en zusjes houden en dat maakt hem zo verdrietig. Dan komt hij Konijn tegen die hem vertelt over een magische poort en een net zo magische toversleutel. Het bijzondere is dat je zowel de poort als de sleutel niet kunt zien. Ik ga het verhaal verder niet verklappen want dat zou ontzettend zonde zijn. Wel kan ik je vertellen dat echt iedereen dit boek zou moeten lezen. Het kan kinderen helpen maar ook volwassenen kunnen baat hebben bij dit boek.

Mijn mening

Dat ik enthousiast ben over dit boek is een understatement. Dit boek trok mijn aandacht al door de titel aangezien ik meteen begon te fantaseren over wat voor soort magische poort dat zou zijn. Ik dacht in eerste instantie aan een soort droomwereld maar het werkelijke verhaal is nog veel beter zelfs. Dit had ik niet kunnen bedenken toen ik het boek opende. Lucas en Eva werden al helemaal vrolijk van de prachtige illustraties die het boek helemaal af maken. In het begin lijkt het voor kinderen net als voor Mees zelf lastig te begrijpen maar dan ineens hebben ze in de gaten wat er bedoeld wordt. Blijkbaar kun je dankzij deze magische poort je gedachten en emoties heel goed ombuigen. En soms lijken je gedachten zelf met je te spelen want als je goed na gaat denken blijkt het toch helemaal niet zo erg te zijn als je denkt. Dat maakt dat wij helemaal weg zijn van dit boek en het gaat ons dan ook heel erg helpen. Hopelijk gaat het verhaal van Mees nog heel veel andere kinderen en hun ouders helpen.

Mees en de magische poort is onder andere te koop bij Uitgeverij Bewust Zijn.

Auteur: Linda Rood

Illustraties: Yvonne Molkenboer