Recensie “Max en Mona’s dolle proefjes: De geweldige tijdmachine”

Linda~ Ik liet zo nu en dan al doorschemeren dat ik thuis wat meer bewuster ben van het gebruik van mijn telefoon. Er zijn dagen dat het goed gaat en ook dagen dat ik daarna denk: laat dat ding toch eens liggen. Zo zette ik een tijd geleden een mandje bovenop de kast in de huiskamer en zodra de kinderen thuis zijn gaat mijn telefoon daarin waarbij ik zo nu en dan een keer even vluchtig kijk. Het gaat echter een stuk makkelijker als ik leuke dingen onderneem met de kinderen. Zo hebben ze beiden activiteiten die ze leuk vinden. Zo is Eva helemaal dol op knutselen en Lucas wordt er happy van als hij dingen kan gaan bouwen zoals knikkerbanen of racebanen. Maar ze hebben ook een ding gemeen die ze beiden heel erg leuk vinden om te doen: proefjes. Beiden zijn leergierig en willen het liefst weten hoe alles in elkaar steekt. En het proefjes doen met de tweeling is toch veel gezelliger dan naar het scherm van je telefoon zitten staren? Dat is dus een echte win-win situatie.

Max en Mona’s dolle proefjes: De geweldige tijdmachine

Uitgeverij Deltas komt nu met een hele leuke serie die erg aansluit bij wat wij leuk vinden aan een boek. Max en Mona zijn net als Lucas en Eva een tweeling die erg ondernemend zijn. Zodra we het boek voor de eerste keer doorbladeren valt het ons op dat het een prettig lettertype is om te lezen, zelfs voor beginnende lezers. Hoewel het boek eigenlijk voor kinderen van 8 tot 10 jaar is vinden Lucas en Eva het al geweldig en kunnen ze het best goed zelf lezen. Daarnaast is het boek voorzien van grappige illustraties die het boek natuurlijk alleen maar leuker maken. Max en Mona willen heel graag samen een tijdmachine bouwen, maar hoe pak je dat aan? Max houdt alles bij in zijn notitieboekje. Ze besluiten allerlei proefjes te doen met eieren want een ei-vorm is namelijk het sterkst. Helaas gaat dat niet helemaal goed en daar zijn hun moeder maar ook de buurvrouw niet bepaald blij mee.

Onze mening

Ik vind dit boek een echte aanrader. Niet alleen leest het boek heel makkelijk weg voor zowel kinderen als volwassenen, daarnaast zorgt het voor leuke activiteiten met het gezin. De proefjes zijn niet alleen leuk maar zelfs leerzaam. De illustraties zijn een hilarische aanvulling aan het verhaal en maken het dan ook helemaal af. Vooral de illustraties van de notities van Max zijn erg leuk om te zien. De prijs van 9,95 zorgt ervoor dat het boek een originele cadeautip is waar je dan ook zeker punten mee scoort bij de ontvanger.

Max en Mona’s dolle proefjes: De geweldige tijdmachine is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteurs: Jane Clarke en James Brown

ISBN: 9789044756180