Recensie “Ik ontdek de wereld doeboek”

Linda~ Door omstandigheden plaats ik de komende tijd even meer boekrecensies dan anders. Boeken die we binnen krijgen hebben bij mij momenteel even prioriteit om meteen weg te werken. Wij zijn namelijk niet de enigen die momenteel thuis zitten dus het is net zo leuk om allerlei tips met jullie te delen. Samen moeten we er de komende tijd namelijk het beste van zien te maken. Zoals ik wel vaker zeg is het lastig te filteren tussen de goede boeken omdat het er zo ontzettend veel zijn. Het ene boek is nog leuker dan het andere en met sommige uitgeverijen heb ik nu eenmaal een fijne samenwerking. Zij weten inmiddels wel wat wij hier huis leuk vinden en dat is nu eenmaal heel veel dat scheelt dan ook weer. Laatst kreeg ik de catalogus van Uitgeverij Deltas binnen met wie ik sinds kort zeer prettige samenwerkingen heb. En in die catalogus stond me toch een boek in dat perfect aansloot bij wat we nu konden gebruiken. Deze week is het geweldig weer en dat vraagt er om dat we naar buiten gaan. Lucas en Eva zijn dol op speuren, stellen de hele dag vragen en ze zijn erg leergierig.

Ik ontdek de wereld doeboek

De kaft van het boek is heel erg vrolijk om te zien en je zou deze zelfs al kunnen gebruiken als zoekplaat. Het boek is verdeeld in verschillende duidelijke hoofdstukken: verbazende planten, geweldige dieren, het weer en de seizoenen en materialen om je heen. Daarnaast heb je nog een aantal pagina’s met de oplossingen van opdrachten in het boek en een handige woordenlijst.

Planten

In onze tuin hebben we best wat planten staan die de kinderen inmiddels wel bij naam kennen. Ook in de bossen kennen ze al wat bomen bij naam. In dit boek besteden ze verder aandacht aan de andere delen van bloemen en planten en wat hun doel is. Je wordt uitgedaagd om zelf na te denken waar sommige bloemen en planten groeien. Je leert dat planten voedingsstoffen nodig hebben en welke bladeren van welke bomen afkomstig zijn. Tot slot leer je hoe het proces in zijn werk gaat van zaadje tot plant en dat vinden Lucas en Eva erg leuk om te zien.

Dieren

Dit hoofdstuk vind ik persoonlijk erg leuk omdat ik net als de kinderen dol ben op dieren. In dit hoofdstuk gaan ze er uitgebreider op in. Zoals welke dieren reptielen zijn, zoogdieren, schaaldieren of weekdieren. Het mooie ervan is adat je daarna zelf kunt bedenken met je kinderen welke dieren tot welke categorie horen. Voor de jongere kinderen zoals neefje Sem van 2 jaar is dit boek geweldig om nieuwe woorden te leren. Het mooie is dat hij al een heleboel woorden napraat om het af te sluiten met “ja ja”. Dus als ik een slak aanwijs en deze benoem zegt hij mooi: “slak ja ja”. De verschillende fases van een mensenleven worden besproken en ook hoe de babydieren heten. Zo leerde ik hoe een babykangoeroe heet. Weet jij namelijk hoe ze deze noemen?

Seizoenen

Dit hoofdstuk is de favoriet van Lucas en Eva en dat heeft vooral te maken met de bliksem. Daar hebben zij zoveel vragen over gesteld en ze vinden het maar wat interessant om er over te lezen. In dit boek vind je ook een duidelijke uitleg over de waterkringloop en dat is nog iets wat de kinderen steeds weer willen lezen en proberen te begrijpen. De uitleg is aangevuld met prachtige illustraties die het geheel nog duidelijker maken. Als extra zit er in het boek een waterkringloopspel dat een beetje hetzelfde principe is als het spel slangen en ladders. Dit spel is de komende tijd extra handig nu we wat meer op onze huizen aangewezen zijn.

Materialen om je heen

Het lijkt misschien minder interessant maar niets is minder waar. Met dit boek laat ik de kinderen nadenken over waar bepaalde dingen van gemaakt zijn. Alleen al in en om huis zijn er zoveel verschillende materialen te vinden. En vanuit daar krijg je natuurlijk weer andere vragen zoals “Hoe wordt glas gemaakt?” Er wordt ook een soort opdracht gegeven in het boek om kinderen na te laten denken over welke materialen ze zelf zouden gebruiken wanneer ze iets zouden moeten gaan ontwerpen. Vanuit daar kun je verder voortborduren door de kinderen iets zelf te laten ontwerpen. Niet zomaar iets tekenen maar echt nadenken over wat handig zou zijn, welke materialen stevig zouden zijn. En je kunt er mee variëren door iets te laten maken met spullen uit de natuur. Wat de kinderen erg interessant vinden is het verschil tussen vast, vloeibaar en gas. Dat ze van vorm kunnen veranderen lijkt zelfs wel magisch volgens de kinderen. En je kunt natuurlijk al raden welke gasvorming zij het allerleukst vinden 😉 Voor de stoere kinderen die helemaal dol zijn op dinosaurussen staan er nog voldoende interessante weetjes in over de grond waarin de fossielen zich bevinden.

Zoals je ziet kunnen wij dit boek zeker aanraden aangezien er zoveel te leren valt maar ook omdat je vanuit dit boek eenvoudig zelf kunt voortborduren met ideeën en inspiratie om nog meer te leren.

Ik ontdek de wereld doeboek is onder andere te koop bij Educatief Speelgoed.

Auteur: Jacqueline McCan