Recensie “Hoe werkt een trein?”

Linda~ Al vanaf het moment dat de kinderen klein zijn willen ze heel graag weten hoe alles in elkaar zit en hoe alles werkt. Het maakte dan ook niet uit of het ging om kinderspeelgoed, de afstandsbediening of zelfs de stofzuiger. Nu ze ouder worden wordt die interesse nog groter. Het betreft alleen steeds grotere dingen zoals machines, voertuigen maar ook bijvoorbeeld een windmolen. Ik vind het juist wel leuk dat ze zo nieuwsgierig zijn want je leert er zelf natuurlijk net zo goed van. Tegenwoordig heb je een heleboel plekken waar je terecht kunt om deze honger naar informatie te voeden. Zo heb je nog de bibliotheek maar je kunt daarnaast altijd veel informatie vinden op internet zodra je weet waar je moet zijn. Toch zijn Lucas en Eva het meest tevreden over informatie uit boeken. Dat is tastbaar en daar kunnen ze op hun gemak de informatie verwerken. Treinen zijn voertuigen waar Lucas altijd dol op is geweest en nu nog. Zo vertelde ik hem laatst dat we een flapjesboek kregen over treinen. Zijn eerste reactie was hilarisch: “Mama, wij zijn echt te groot geworden voor flapjesboeken. Ik zal het wel even kijken maar ik denk dat we het niet meer zo leuk zullen vinden.”

Hoe werkt een trein?

Op het moment dat het boek binnen kwam baalde Lucas meteen dat hij had gezegd dat hij er te groot voor zou zijn. Dat zag ik meteen aan zijn ogen namelijk. Dus ik vroeg hem: “Vind je jezelf hier nog te oud voor?” De kaft van het boek is al erg indrukwekkend om te zien omdat je er niet gauw uitgekeken bent. Zodra je het boek opent ben je al helemaal gauw een paar uur onder de pannen. Op elke bladzijde vind je namelijk een walhalla voor de treinengek. Het boek staat van voor naar achter vol met informatie over de treinen maar dat is niet alles. Overal door het boek heen vind je flapjes die je open kunt maken en waar weer iets achter zit van een extra afbeelding of extra informatie. Zo leer je over treinen door de jaren heen maar ook hoe een trein dus werkt. Je leert over bepaalde onderdelen en je kunt het boek gebruiken als zoekboek. Daarnaast kun je een aantal pagina’s nog verder uitklappen waardoor je nog meer uit het boek kunt halen. Lucas en Eva vinden het maar wat prachtig en ook ik moet toegeven dat ik het een geweldig boek vind. Wat zij het leukst vonden aan het boek is dat er achter een bepaald flapje iemand op het toilet zit. Dat blijft natuurlijk hilarisch. En er is teveel te ontdekken in dit boek om het allemaal te delen. En het is natuurlijk nooit leuk als het boek al verklapt wordt maar ik kan je zeggen dat het boek een echte aanrader is.

Hoe werkt een trein? is onder andere te koop bij Uitgeverij Unieboek.

Auteur: Clive Gifford

ISBN: 9789000370559