Recensie “Dokter Vos”

Linda~ De afgelopen tijd is het een vreemde tijd geweest en nog altijd is alles anders dan anders. De effecten van het Corona-virus heeft z’n sporen nagelaten want iedereen merkt er namelijk de gevolgen van in verschillende maten. We hebben meestal geluk gehad met het weer waardoor we vooral veel in de tuin te vinden waren. Dat scheelde al heel veel in ons geval aangezien Lucas en Eva echte buiten kinderen zijn. Ook aan mezelf merk ik dat ik niet teveel binnen moet zijn. Nog een geluk is dat de kinderen net als ik dol zijn op boeken en dat we regelmatig verwend worden met nieuwe boeken. Je kunt er zoveel kanten mee op dankzij de vele genres die er zijn. Kinderboeken zijn hier echter de grote favoriet maar dat is logisch. Prentenboeken zijn leuk om plaatjes te kijken, om voor te lezen, om te gebruiken als zoekboek. Maar je kunt ze ook gebruiken als basis om vanuit hier knutselprojecten te verzinnen of zelfs spelletjes. Vorige maand kregen we dit leuke boek toegestuurd en niet alleen Lucas en Eva maar ook nichtje Tess en neefje Sem gingen er eens goed voor zitten.

Dokter Vos

Vos is zoals ik hem zou noemen een ondernemend persoon want op een ochtend heeft hij iets bedacht. Voor zijn huis hangt hij namelijk een bord op waar op staat te lezen: Dokter Vos maakt u beter! Zodra hij het bord heeft opgehangen gaat Vos zitten wachten tot de dieren bij hem komen. Blijkbaar is hij ondertussen in slaap gevallen want zodra hij wakker wordt komt hij er achter dat de dag al bijna voorbij is en dat er nog geen dier bij hem geweest is. Als hij goed rondkijkt ziet hij zelf ook wel dat de dieren er eigenlijk wel heel gezond uit zien en dat ze zijn hulp dus helemaal niet nodig hebben. Daar moet verandering in komen vindt Vos en dus bedenkt hij een heel gemeen plannetje. Hij vergeet alleen dat meestal wanneer je een plannetje bedenkt dat niet zo aardig is het anders uitpakt dan je zou willen. Het verhaal krijgt een hele andere wending die zeker de moeite waard is om te lezen. De kinderen hier vonden het boek geweldig en ook ikzelf vind het een mooi verhaal om te lezen. Het boek is voorzien van prachtige, kleurrijke illustraties die het verhaal helemaal afmaken. Op een paar moeilijkere woorden na was het boek zelfs heel goed te lezen voor Lucas en Eva die beiden in groep 3 zitten. Aangezien ze toch tijd genoeg hadden vonden ze het geweldig om hun neefje en nichtje voor te lezen. En zij vonden het op hun beurt weer ontzettend stoer dat hun grote neef en nicht al konden lezen.

Dokter Vos is onder andere te koop bij Gottmer.

Auteur: Daan Remmerts de Vries

ISBN: 9789025772390