Recensie “Echt alles over voetbal”

Linda~ Sinds vorige week mogen de kinderen weer naar hun sportclubs en daar zijn de meeste kinderen maar wat blij mee. Het is wel op een aangepaste manier want we hebben ons natuurlijk nog altijd aan een aantal belangrijke regels te houden maar dat mag de pret niet drukken. Lucas en Eva zitten alleen maar onder zwemles dus helaas gaat dat nog even niet door. Hoewel zij het jammer vinden hebben ze er wel alle begrip voor omdat we ze namelijk verschillende keren hebben uitgelegd wat het Corona-virus is, voor zover wij dat uit kunnen leggen dan, en hoe je een beetje kunt proberen om te voorkomen dat je het krijgt. De afgelopen tijd hebben wij ons wat dat betreft goed aan de regels gehouden. We zijn niet helemaal in lockdown gegaan maar hebben onze contactenkring wel klein gehouden. Het enige adres waar we kwamen was dat van mijn zus zoals sommigen van jullie inmiddels wel hadden begrepen via onze social media.

Mijn kennis over voetbal

Een paar maanden geleden kreeg ik via Gottmer de kans om wat nieuwe boeken te gaan recenseren. Althans, we konden ons er alvast voor inschrijven als je wat leuke exemplaren zag. Nu is het zo dat Gottmer altijd hele leuke boeken heeft dus ik had er al snel een aantal uitgekozen. Er was er eentje bij die er uitsprong zowel voor de kinderen als voor mijzelf. Welk boek het is zul je zo zien maar het heeft te maken met voetbal. Mijn voetbalkennis is namelijk niet zo heel geweldig en daar durf ik eerlijk voor uit te komen. Lucas daarentegen wil steeds meer weten over voetbal en dan kan ik natuurlijk niet achter blijven. De reden dat dit boek me geweldig leek was omdat ik me afvroeg of het me eindelijk iets uit zou kunnen leggen. Het beruchte ‘buitenspel’ is iets waar ik al jaren mee voor de gek gehouden ben maar het kwartje wilde nu eenmaal maar niet vallen. En dan speelde mijn geweldige geheugen ook nog eens een negatieve rol.

Echt alles over voetbal

Zodra het boek binnen komt valt me het formaat op, het is namelijk lekker groot en de titel springt bijna letterlijk uit de kaft. In elk geval is Lucas razend enthousiast en samen nemen we dan ook meteen een kijkje in het boek. Het boek start met de basisbegrippen die bij voetbal komen kijken en dat is voor Lucas best makkelijk om eens door te nemen. Verder komt er in het boek van alles aan bod: van beroemde trainers tot aan de meest indrukwekkende stadions. Mijn favoriete stadion is toch wel Camp Nou omdat ik daar ooit zelf ben geweest en daar wil ik de kinderen als ze groot genoeg zijn ook mee naar toe nemen. Grote spelers als Cruijff, Zidane en Messi mogen niet ontbreken in het boek. Zoals ik al zei is het boek niet alleen leerzaam voor de kinderen want ikzelf leer hier best veel van. Zo weet ik inmiddels al wat meer over de verschillende prijzen en wedstrijden maar zoals ik al hoopte weet ik inmiddels wat buitenspel is. Jazeker, het moet niet gekker worden hier. Ik vind het ook leuk om te zien dat er ook een stukje in het boek geschreven is over vrouwenvoetbal. Er staat namelijk: “Ten onrechte is vrouwenvoetbal lange tijd het ondergeschoven kindje gebleven.” Dat vond ik persoonlijk best leuk om te lezen. Het boek is niet alleen leerzaam maar ook grappig want wist je dat er in het boek ook ontzettend veel weetjes in staan die je waarschijnlijk niet eens wist over voetballers. En dan heb ik het over rare kapsels, aparte manieren om te juichen als zij een goal hadden gemaakt. Natuurlijk wordt er in het boek ook nog voldoende aandacht besteed aan outfits, de voetbalschoenen en de ontwikkeling van de voetbal door de jaren heen. Het was even wat studiemateriaal voor mij maar wel op een hele prettige manier. In de toekomst kan ik dus altijd even terugkijken als ik weer eens wat vergeten ben over voetbal 😉

Echt alles over voetbal is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteur: Mundial

Illustraties: Damien Weighill