Recensie “Vis in een boom”

Linda~ We leven nog altijd in een vreemde tijd, hoewel de regels zo nu en dan versoepelt kunnen worden blijft het de komende tijd allemaal nog aanpassen met z’n allen. In deze tijd vind ik niets heerlijker dan me even terugtrekken met een goed boek. Hoewel dat momenteel erg lastig is aangezien de kinderen de hele dag thuis zijn. Ik bedoel daarmee niet dat ze vervelend zijn, begrijp me vooral niet verkeerd. Maar nu ze de hele dag thuis zijn is het wel leuk om regelmatig iets met ze te doen in plaats van dat ze zich de hele dag zelf bezig moeten houden. Ze zijn dan wel de nodige uren met school bezig, maar toch. En school is het onderwerp van het boek dat ik kreeg van Uitgeverij Holland.

Vis in een boom

Zodra het boek binnen kwam werd ik al vrolijk van de kaft. Niet alleen de titel maar ook de vrolijke kleuren zorgen dat ik helemaal in mijn element ben. Het is weer eens een andere kaft dan anders en ik word er ontzettend vrolijk van. Daarnaast ben ik een nogal visueel ingesteld dus ik zie meteen een vis voor me die in een boom zit. De vis heeft prachtige kleuren als regenboog en de boom is voorzien van hele mooie herfsttinten. Maar we dwalen af merk ik en dat is ook een probleem van Ally, de hoofdpersoon van dit boek. Ally is een meisje van 11 jaar en zij vindt school niet leuk en dat is dat. Nu zijn er meer kinderen die school niet leuk vinden maar dat is op zich niets bijzonders. Ally daarentegen is wel heel bijzonder want zij draagt een groot geheim met zich mee. Zij kan namelijk niet lezen en daardoor komt ze nogal eens in de problemen. Ze weet het namelijk zo goed te verbloemen dat de mensen het niet eens in de gaten hebben maar denken dat ze zichzelf steeds expres in de problemen weet te brengen. Een aantal pestkoppen in de klas beweren zelfs dat ze dom is. Na het lezen van dit boek weet je echter dat Ally een ontzettend lieve en slimme meid is. De vader van Ally zit in het leger, haar moeder werkt in een restaurant en haar broer lijkt ook niet zo’n fan van school te zijn geweest.

Alles verandert als Ally op een dag een nieuwe leraar krijgt. Ze zag er ontzettend tegenop toen ze hoorde dat ze een vervanger kregen maar het blijkt juist een positieve uitwerking op haar te hebben. Meester Daniel heeft namelijk al heel gauw in de gaten dat er iets aan de hand is maar hij weet nog niet precies wat. In plaats van haar steeds op haar donder te geven geeft hij haar andere opdrachten en voor hem vallen er steeds meer stukjes op zijn plaats. Uiteindelijk blijkt dat Ally dyslexie heeft en meester Daniel kan haar daar mee helpen. Tijdens haar strijd met de letters bloeit er een vriendschap op met 2 klasgenoten die ook steeds gepest worden en niet bij de rest horen. Dit samen met de dyslexie van Ally zorgt voor een prachtig verhaal over een dapper meisje dat steeds maar door blijft gaan met worstelen. Het laat zien dat iedereen andere talenten bezit want Ally kan dan wel niet lezen maar is een goede kunstenares. De vriendschap in het verhaal maakt dat het een boek is om van te houden.

Vis in een boom is onder andere te koop bij Uitgeverij Holland.

Auteur: Lynda Mullaly Hunt

ISBN: 9789025114633