Recensie “Lily geeft een griezelfeestje”

Linda~ Winacties, ik ben er dol op en doe dan ook regelmatig mee. Niet alleen voor mezelf maar ook voor vrienden en familie die iets leuk vinden om te winnen. Vaak hebben we pech maar soms hebben we geluk. De kinderen vinden winacties ook erg leuk en doen af en toe wel eens zelf mee aan een winactie door middel van een kleurwedstrijd of een prijsvraag. Eind vorige maand deden ze mee aan een winactie van schrijfster Isabel van Duijne waarbij je een boek kon winnen. De vraag die ze moesten beantwoorden was wat er in het ei zou zitten. Lucas dacht dat het een snoepje was en Eva ging voor een hagedis. Uiteindelijk bleek dat helaas niemand het goede antwoord had geraden en dus ging Isabel loten. Iedereen die mee had gedaan maakte dus alsnog kans om zo’n leuk boek te winnen. Vol spanning keken we naar de uitslag en wat gebeurde er: Eva had gewonnen! Ze was door het dolle heen en ook Lucas was helemaal happy.

Vorig jaar schreef ik al een recensie over een van de vrolijke boeken van Isabel, namelijk Lily maakt nieuwe vriendjes. Ik liet jullie weten dat ik erg enthousiast was over het boek vanwege de extra’s die in het boek staan. Kinderen worden in deze boeken namelijk echt uitgedaagd om mee te denken en mee te praten. Dit zorgde er voor dat ik de winactie dus zeker tegen de kinderen vertelde want zo’n leuk boek wilden ze nog wel een. Vooral nu ze zelf kunnen lezen zijn deze boeken ontzettend grappig en een echte aanrader. En Lily en Jamal zijn net zo ondernemend als Lucas en Eva. Of andersom want het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk 😉

Lily geeft een griezelfeestje

Zodra het boek binnen komt zitten Lucas en Eva er al klaar voor. Op de kaft zie je een aantal kinderen die op pad zijn om langs de deuren te gaan voor Halloween. Dat is een feest waar Lucas en Eva dol op zijn dus dat zit al goed. Ook dit boek leest ontzettend prettig en de kinderen blijven geboeid luisteren. Nu ze zelf kunnen lezen lukt het ze zelfs om elkaar en mij voor te lezen. Persoonlijk vind ik dit boek nog leuker dan het andere boek omdat ik net als de kinderen dol ben op Halloween en griezelen. Naast het Halloweenverhaal staan er echter nog meer verhalen in die de moeite waard zijn. Zo gaat een van de verhaaltjes over de dood. Lily heeft een huisdiertje, Mathilda. En Mathilda is een schattige Gerbil die helaas dood gaat. Lily is ontroostbaar en samen zorgen ze er voor dat er een begrafenis komt. Dit verhaal is de perfecte manier om het met je kind te hebben over de dood. Wat weten de kinderen er al over en hebben ze zelf vragen? De illustraties in het boek maken het verhaal nog mooier en duidelijker uit te leggen. Verder staat er ook een verhaal in waar veel ouders zich wel in herkennen: kinderen die kwijt raken in een warenhuis. De kinderen staat er vaak niet eens bij stil hoe eng en spannend zoiets kan zijn voor ouders. Het geeft wel een opstapje om uit te leggen dat je in zo’n situatie vaak eerst boos reageert omdat je zo ongerust was. Wat Lucas en Eva erg leuk vinden aan dit boek zijn de recepten die achterin het boek staan. Zij gaan daar dan ook graag mee aan de slag. De boeken van Lily en Jamal zijn op dit moment leuker dan ooit omdat ze vol staan met inspiratie om te doen op dit moment nu we allemaal meer thuis zijn dan dat we gewend zijn. En vanwege de prijs is het ook nog eens leuk om het boek cadeau te geven aan iemand. In totaal zijn er 5 titels verschenen in deze serie:

Lily geeft een griezelfeestje is overal te bestellen, o.a bij Veltman Uitgevers.

Auteur: Isabel van Duijne

ISBN: 9789048315048