Recensie “Het grote boek over de aarde”

Linda~ Lucas en Eva willen altijd heel graag alles weten. Al vanaf het moment dat ze echt kunnen praten stellen ze veel vragen. Eva zelfs op haar manier al wat eerder dus we zijn niet anders gewoon dan dingen goed uit te leggen. Een simpel antwoord is vaak niet genoeg want ze willen het liefst dat alles tot in detail wordt uitgelegd. En dan heb ik het natuurlijk over hoe dingen werken, hoe wij mensen zijn geworden, hoe dingen gemaakt worden en ga zo maar door. Ik vind het juist wel grappig dat zij niet zomaar alles aannemen maar ook willen weten waarom iets is. Het zorgt er voor dat ik zelf regelmatig ook nog wat bij leer. En dat vertel ik ze ook want dat is immers geen schande. Ik vertel ze dat je nooit te oud bent om te leren en dat bijna iedereen elke dag nog dingen leren. De laatste tijd stelden ze vooral veel vragen over het ontstaan van de Aarde en het weer. Het zijn allemaal vragen die ik wel uitgelegd heb voor zover ik dat kon maar toch bleek het niet voldoende te zijn. Ze wilden toch meer weten dus ik begon me al een beetje af te vragen hoe ik dat aan ging pakken. Ging ik aan de slag met filmpjes of juist met boeken? Op dat moment kwam er ineens een fantastisch boek voorbij.

Het grote boek over de aarde

Zodra het boek binnenkomt valt me meteen op dat het een groot en zwaar boek is. Aan de andere kant zie ik dat het niet aan het aantal pagina’s ligt en dat het dus wel iets bijzonders moet zijn. Lucas en Eva lezen meteen op de kaft dat er meer dan 45 flapjes, pop-ups en andere bewegende elementen in het boek staan. Dat is voor ons duo het startschot om het boek meteen te openen. Aan het begin van het boek vinden we 2 pagina’s die helemaal gevuld zijn met de Aarde. Deze pagina’s zijn voorzien van twee flapjes die op een hele bijzondere manier ingezet zijn. Als je de flapjes platdrukt zie je de binnenkant van de Aarde met onder andere de binnenste kern en de buitenste kern. Het leuke van deze pagina’s is dat als je de flapjes naar rechts drukt je de linkerzijde van de Aarde kunt bekijken en als je de flapjes naar links drukt je de andere zijde dus ziet. Om de Aarde heen staan allerlei feiten en weetjes over hoe de Aarde ontstaan is, over het zonnestelsel en over de begrippen dag en nacht.

Het boek laat je alles zien over hoe aardbevingen ontstaan, een vraag die de afgelopen tijd ook gepasseerd is. Maar wat Lucas en Eva echt gaaf vonden waren de pagina’s over de vulkanen. Dankzij een hele grote pop-up krijg je de kans om beter naar een vulkaan te kijken. De vulkaan komt zo’n 20 cm uit het boek waardoor het zeer indrukwekkend is. Om de vulkaan heen zitten allerlei flapjes die je kunt openen en waar je nog meer informatie kunt vinden over het ontstaan van de vulkanen en hoe de vulkaan er aan de binnenkant uit ziet. Verder zijn er pagina’s die laten zien hoe het leven vroeger was met betrekking tot dinosaurussen en het leven in de oceanen. Er zijn dieren de we al kennen maar er zijn ook vreemde exemplaren bij. Eva en Lucas stelden ook regelmatig vragen over het weer en in dit boek wordt er een duidelijke uitleg gegeven over de watercyclus, compleet met pop-up. Het thema van de lucht, de wolken, het weer en de verschillende klimaten mogen ook niet ontbreken in dit boek. Op geheel bijzondere wijze wordt het extra goed uitgelegd door middel van de pop-ups en de flapjes. Tot slot worden ook de natuurlijke energiebronnen besproken en dat vind ik persoonlijk heel mooi om te zien.

Onze mening

Voor sommige boeken lijk ik soms ruimte tekort te komen in een recensie en dit is er duidelijk 1 van. Dit boek is een echte aanrader en fantastisch om te zien. Het boek is een groot avontuur voor zowel kinderen als voor volwassenen. Het bied je de kans om gezellig samen te gaan zitten en op je gemak door het boek te bladeren. Op je gemak moet ook wel wat per pagina is er zo ontzettend veel te zien dat je niet alles gezien kunt hebben na de eerste keer. Telkens wanneer je het boek bekijkt vallen je ineens weer nieuwe dingen op. Het is trouwens ook erg multifunctioneel want het boek leent zich perfect om in te zetten als zoekboek. De favoriete pagina’s van de kinderen waren degene over de vulkanen. Ikzelf ga dan toch echt voor de pagina’s over de natuurlijke rijkdommen, compleet met een pop-up windmolentje.

Het grote boek over de aarde is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteurs: Anne-Sophie Baumann, Pierrick Graviou

Illustraties: Didier Balicevic