Recensie “Wat Viktor voelt – Ik kan niet slapen”

Linda~ Een paar maanden geleden maakte mijn hart een sprongetje van geluk. Dat heb je soms namelijk wel eens als er van een serie boeken weer nieuwe titels uitgebracht worden. Hier thuis zijn we fan van enkele series waaronder ook de boeken van Viktor. Viktor is een eenhoorn die allerlei emoties ervaart. Helaas weet hij niet hoe hij met al die emoties om moet gaan net zoals heel veel kinderen. En dus zijn er deze handige boeken die dan uitkomst kunnen bieden. In alle boeken wordt een andere emotie besproken en duidelijk uitgelegd. Op een hele herkenbare manier wordt aan kinderen uitgelegd wat zij voelen. Tot slot staat er in elk boek een ademhalingsoefening voor kinderen. Maar ook voor volwassenen kan het soms helpen.

Slapen

Het lijkt allemaal zo eenvoudig, slapen. Je hoeft alleen maar je ogen dicht te doen. Je zou denken dat het voor kinderen helemaal makkelijk moet zijn. Vooral na een dag druk gespeeld te hebben denk je dat de energie toch echt op moet zijn. Bij onze tweeling is het een wereld van verschil. Zij slapen nog altijd gezellig samen op een kamer. Waar Lucas binnen 5 minuten vaak al slaapt, of hooguit na 10 minuten, kan het bij Eva nogal eens een tijdje duren. Dat heeft verschillende redenen en dat wisselt dan ook per dag. Als Eva iets spannend vind of er iets nieuws gaat gebeuren slaapt ze minder goed in. Daarnaast kan ze nogal eens wat lopen piekeren over de meest uiteenlopende onderwerpen. De ene keer zit ze een beetje in de knoop over iets persoonlijks, de andere keer kan ze best verdrietig zijn over de kindjes in Afrika die zo weinig te eten hebben. Soms kan ze heel duidelijk aangeven waardoor ze niet kan slapen en andere keren valt het ook niet mee om uit te leggen wat je voelt.

Wat Viktor voelt – Ik kan niet slapen

Viktor is een lieve eenhoorn die zoals ik al zei soms met zijn emoties in de knoop zit. Dit keer is het zo dat die kleine deugniet niet kan slapen. En dat terwijl mama hem nog wel een mooi verhaal heeft voorgelezen zoals wij dat ook doen bij Lucas en Eva. Steeds weer bedenkt hij een reden wat er voor zorgt dat hij niet zou kunnen slapen. En toch is dat niet wat hem er van weerhoudt om te gaan slapen. Mama vindt het uiteindelijk genoeg en dat maakt hem verdrietig want hij doet het heus niet expres. En dan staat er een prachtige ademhalingsoefening in het boek. Eentje die heel magisch is zoals je van de Viktor boeken gewend bent. Ik geloof dat ik mijn favoriete Viktor-boek gevonden heb om eerlijk te zijn.

Wat Viktor voelt – Ik kan niet slapen is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteur: Aurélie Chien Chow Chine

ISBN: 9789403217840