Recensie “Wat Viktor voelt – Ik ben koppig”

Linda~ Inmiddels zijn we aangekomen bij het laatste boek uit de nieuwe reeks Viktor boeken. Om eerlijk te zijn had ik dit deel tot het laatst bewaard en wel om een bepaalde reden. Meestal als ik boekrecensies schrijf probeer ik er een persoonlijk tintje aan te geven. Zo begin ik dan met een inleidend verhaal of iets wat met het thema of de emotie te maken heeft. Dit keer gaat het om koppigheid. En om heel eerlijk te bekennen hebben wij daar geen last van. Ook Lucas en Eva hebben beiden geen last van koppigheid. Zij zullen eerder geneigd zijn om te snel toe te geven om zo een ander tevreden te stellen. Het gaat wel steeds beter, ze leren namelijk al goed voor zichzelf op te komen en dat ze gerust wel eens aan zichzelf mogen denken. Daar is immers ook niets verkeerds aan als je dat zo nu en dan doet. Nu weten jullie in elk geval waarom deze recensie wat korter zal zijn dan jullie van me gewend zijn.

Wat Viktor voelt – Ik ben koppig

Viktor is bij opa en oma in de bergen met zijn nichtje en dat gaat dus ontzettend leuk worden. Hij heeft zich er vast en zeker op verheugd om zo een hele week te zijn samen. Ze gaan samen in de sneeuw spelen maar dan komt het moment dat er besloten moet worden wie als eerst aan de beurt is om op de slee te mogen. Opa vindt dat nichtje Fien als eerst mag omdat zij het jongst is. En dat is iets waar Viktor het helemaal niet mee eens is. En dan komt die lastige emotie om de hoek kijken, koppigheid. Viktor mist heel veel van de winterpret omdat hij erg koppig is. En dat is behoorlijk jammer zoals je in het boek zult zien. Uiteindelijk weet Viktor niet meer hoe hij uit zijn bui moet komen en dat is eigenlijk best sneu. In het boek staat weer een hele mooie ademhalingsoefening die Viktor helpt om weer vrolijk te worden.

Ondanks het feit dat het gaat om een hele vervelende emotie is het boek toch prachtig. Mede dankzij de vrolijk gekleurde illustraties en de winterse tekeningen krijg je een warm gevoel van binnen. Hoewel het bijna zomer is verlang ik deels toch naar de gezelligheid van de winter. Er staat naast de handige ademhalingsoefening weer volop inspiratie in om te doen als je je zou vervelen. Of gewoon voor de gezelligheid natuurlijk, dat kan ook.

Wat Viktor voelt – Ik ben koppig is onder andere te koop bij Bol.com

Auteur: Aurélie Chien Chow Chine

ISBN: 9789403214726