Recensie Oet en Drap

Linda~ Strijd, al zolang we ons kunnen herinneren is er strijd over van alles en nog wat. Je kunt het zo gek niet verzinnen of mensen bedenken wel een wedstrijd waarbij iemand de beste wil zijn. Je zou verwachten dat dit alleen bij kinderen gebeurt maar volwassenen zijn eigenlijk veel erger als je goed nadenkt. Want als we volwassen zijn zouden we elkaar van alles moeten gunnen want dat hebben we immers door de jaren heen geleerd als het goed is. Helaas is niets minder waar en het is zelfs zo dat mensen elkaar soms het licht in hun ogen niet gunnen. Weet je dat dat best triest is als je daar over nadenkt want welke boodschap wil jij je kind meegeven? Ikzelf vind het belangrijk dat Lucas en Eva leren dat je nog zoveel spullen kunt hebben, zelfs de mooiste spullen, maar als je geen vrienden hebt om dat moois mee te delen is het maar een stapel rotzooi. En dat is precies de les die de holbewoners Oet en Drap ook leren in dit boek. Strijd tussen volwassenen is erg maar wist je dat mannen daar toch altijd net wat meer “last” van hebben? 😉 en dat gedrag was er volgens dit boek ook al in de Oertijd.

Oet en Drap

De kaft van het boek is erg leuk om te zien want ik ben nu eenmaal dol op holbewoners. Het heeft nu eenmaal iets en de verhalen die ik tot nu toe gelezen heb zijn erg leuk. Dit boek is echter het geweldigste boek over holbewoners dat ik tot nu toe heb gelezen want die Oet en Drap zijn me toch een stel zeg. Net als veel mannen willen zij namelijk ook de beste zijn, de beste holbewoner om precies te zijn. Maar hoe word je dat nu precies? Oet heeft een mooie grot maar de grot van Drap was groter waardoor Drap vond dat hij daardoor de beste holbewoner was. Oet vond dat op zijn beurt niet eerlijk en daarmee begon de grote wedstrijd van de twee heren. Oet maakte kennis met water dat beantwoord werd door Drap door het uitvinden van vuur. Tja dat was wel een uitvinding waar zelfs Oet van onder de indruk was. Toch ging de wedstrijd door en het verhaal wordt werkelijk hilarisch want dit was toch wel een hele bijzondere Oertijd. De heren hadden namelijk steeds meer speciale spullen die er helemaal niet waren in die tijd. Toch maakt dat het boek juist om te gieren, ook Lucas en Eva lagen helemaal dubbel toen ze het boek lazen. Een holbewoner in een kasteel ziet er nog wel grappig uit en het had dan eventueel nog kunnen zijn. Een holbewoner in een raceauto of een wolkenkrabber wordt echt materiaal om de tranen over je wangen te hebben lopen van het lachen. Uiteindelijk leren Oet en Drap te waarderen wat ze hadden en dat vriendschap veel belangrijker is omdat ze toch niet gelukkig worden van die strijd met elkaar. Het verhaal van Allistair Chisholm is dus een vrolijk verhaal met een boodschap. De hilarische tekeningen van David Roberts maken het boek helemaal af.

Oet en Drap is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteur: Allistair Chisholm

Illustraties: David Roberts