Recensie “De heerlijkste 5 december in vijfhonderdvierenzeventig jaar”

Linda~ De datum 5 december is voor een heleboel mensen speciaal vanwege Sinterklaas maar onze 5 december is voor ons extra bijzonder. Bijna 7 jaar geleden, op 5 december werd namelijk onze tweeling geboren. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik er naar uit keek hoor. Hoewel de kinderen eigenlijk bij 24 weken geboren dreigden te worden mag ik van geluk spreken dat ze nog zo lang veilig in mijn buik zijn gebleven. Waarschijnlijk hebben al die weken bedrust waarvan 10 weken in het ziekenhuis toch effect gehad. Veel mensen hebben daar respect voor, ik noem het moederinstinct. Daarnaast had ik het zonder al die lieve vrienden en familie nooit volgehouden want eerlijk is eerlijk… zonder goede achterban kom je niet ver. Op een bepaald moment kwam de arts overleggen of 5 december ons wel schikte. Tja, elke datum in december lijkt me onhandig dus waarom dan niet meteen deze datum? Mij maakte het al niet meer uit als ik onderhand maar mocht bevallen want ik kon geen kant meer op met die buik. Uiteindelijk zijn Lucas en Eva bij 37 weken ter wereld gekomen en dat was dus alweer een aantal jaren geleden. Time flies when you’re having fun. Dat maakt dat wij de Sinterklaasperiode dus nog leuker vinden en kunnen dan ook geen genoeg krijgen van boeken in dit thema. Vandaag hebben we weer een heel leuk maar spannend boek voor jullie in de spotlight gezet.

De heerlijkste 5 december in vijfhonderdvierenzeventig jaar

Sinterklaas en Piet varen met de stoomboot naar Nederland en het begint flink te stormen. Piet heeft het inmiddels gehad en heeft er geen zin meer in. Als het harder gaat stormen krijgt hij schrik en is bang dat de boot zinkt. Hoewel de Sint het grote onzin vindt gebeurt toch waar Piet voor vreesde, de stoomboot met alle pakjes zinkt. Oh nee toch, wat nu?! Gelukkig worden Sinterklaas en Piet gered door een Franse visser en opgevangen door hem en zijn vrouw. Jeetje, alles heeft inmiddels zo’n vertraging opgelopen dat het bijna onmogelijk lijkt dat ze nog op tijd in Nederland zullen zijn voor het Sinterklaasfeest. Piet is vooral bang dat de kinderen hem en de Sint alleen maar leuk vinden vanwege de cadeaus. Het is een heel spannend verhaal met een hartverwarmende draai. Dat kan ook niet anders als een verhaal geschreven is door Annie M.G Schmidt. Het is een verhaal waar je helemaal vrolijk van wordt. De vrolijk gekleurde illustraties van Noelle Smit maken het boek helemaal af. Het is een heerlijk boek om mee op de bank te kruipen als het buiten stormt.

De heerlijkste 5 december in vijfhonderdvierenzeventig jaar is onder andere te koop bij Bol.com

Auteur: Annie M.G. Schmidt

Illustraties: Noelle Smit