Recensie “Mijn grote boek vol spelletjes”

Linda~ Zo nu en dan komt er weer een boek voorbij waar ik meteen enthousiast van word. En dan sla ik vaak het persoonlijke intro maar een beetje over of ik kort het in omdat de recensie anders veel te lang gaat worden. Vandaag is dat ook weer het geval en dus ga ik meteen van start. Via een andere bookstagrammer, Mariska (HeavenLeighBooks), maakte ik voor het eerst kennis met het geweldige boek Mijn grote boek vol spelletjes. De titel van het boek sprak me al aan omdat wij dus groot fan ben van spelletjes. Waar ik persoonlijk minder fan van ben zijn de spellen waarvoor je een groot bedrag betaalt en die na een tijdje weer in de kast of op zolder belanden. Alles is een fase zullen we maar zeggen en dat is zonde. We leven namelijk al zo in een wegwerpmaatschappij. Dus als ik iets tegen kom dat het kan verminderen dan doe ik daar graag aan mee. Het spelletjesboek dus. Wat me op viel is dat het boek voorzien was van hele handige ringen dus ik vroeg me al af of het een dik boek zou zijn. Ik besloot het boek aan te vragen om te zien of ik meer mensen enthousiast zou kunnen krijgen om weer gezellig spelletjes te gaan spelen.

Mijn grote boek vol spelletjes

Het boek kwam binnen en het bleek inderdaad een dik boek te zijn. Tja wat voor spelletjes zouden er dan allemaal in staan vroeg ik me nog af. Zodra ik boek opende wist ik dat het een schot in de roos zou zijn. Ik werd razend enthousiast want wat bleek.. dit boek bevat de simpelste maar leukste spelletjes. Spelletjes die we allemaal nog kennen van vroeger maar waar je weinig voor nodig hebt. Spelletjes die je alleen kunt spelen of met meerderen maar die vooral weinig geld kosten. En dat kunnen we in deze tijd ook wel gebruiken schat ik zo. We zitten nu al een hele tijd wat meer binnen dan dat we gewend zijn en voor sommige mensen raakt de inspiratie een beetje op merkte ik. Mede daarom besloot ik dat het tijd was om deze mensen te helpen door het recenseren van dit boek. In dit boek staan een groot aantal vergeten spellen die juist zo leuk zijn omdat we het al een tijd niet meer gespeeld hebben. Voor mijzelf is het zelfs al tientallen jaren geleden dat ik sommige spellen gespeeld heb.

Spelletjes

Het boek is verdeeld in 4 verschillende thema’s:

• Alleen of met z’n tweeën
  • Pyjama party
  • Verjaardag
  • Op de speelplaats

In het boek wordt elk spelletje heel duidelijk uitgelegd en de uitleg is aangevuld met vrolijke en grappige illustraties. Het leuke ervan is dat we afgelopen zomer uit onszelf nog eens terug hebben gegrepen naar het spel Appels in het water. Alleen hebben wij dat dan gedaan met verpakte snoepjes. Wat hadden de kinderen een lol, en ook enkele kinderen uit de straat vonden dit erg leuk om te doen. Uiteraard stond ik op gepaste afstand want problemen wilden we natuurlijk niet. Het spel blad, steen, schaar vinden Lucas en Eva geweldig om te doen maar om eerlijk te zijn kon ik het niet goed onthouden. Tja die gekke mama toch ook. Gelukkig weet ik nu hoe het gespeeld moet worden. Het tekenspel is een spel dat ik persoonlijk erg leuk vind. Je bent creatief bezig en het kost wederom weinig tijd, moeite of geld. Soms vergeet je gewoon hoe leuk spellen waren. In de inleiding van het boek staat heel duidelijk waar en wanneer je spellen kunt spelen maar ook wat je nodig hebt voor sommige spelletjes. Het boek stimuleert iedereen om actiever en creatiever te worden met weinig. Geniet van de kleine dingen in het leven want dat lijkt nu zelfs belangrijker dan ooit. Maak er samen het beste van en vergeet vooral niet te lachen hoe moeilijk dat soms ook lijkt. Dit boek helpt je met het vinden van inspiratie zodat ook jullie thuis of op school weer leuke spelletjes samen kunnen spelen. Wij kunnen dit boek zeker aanraden als cadeautip voor een verjaardag of voor de feestdagen. Zo heb je het hele jaar door iets om naar terug te grijpen.

Mijn grote boek vol spelletjes is onder andere te koop bij Baeckens Books.

Auteur: Charlotte Morin

Illustraties: David Raphet en Ewa Lambrechts