Recensie “Kasteel zoekboek”

Linda~ Boeken, ik kan er echt geen genoeg van krijgen en de kinderen ook niet. Inmiddels heb ik een kring opgebouwd van mensen die ik graag volg via social media. Zij zijn immers net zo dol op boeken als ik en dat maakt het nog eens extra leuk. Het is geen geheim dat ik Mariska van HeavenLeighBooks graag volg vanwege haar prachtige foto’s. Als je de tijd hebt neem dan zeker eens een kijkje. Het leuke is dat we elkaar soms helemaal gek maken vanwege het ruime aanbod boeken. We houden elkaar op de hoogte van de ultieme musthaves en van de boeken waarmee je gewoon lekker in een hoekje gaat zitten. Een ding hebben we zeker met elkaar gemeen want we zijn beiden dol op kinderboeken. Een tijd geleden hebben we elkaar voor het eerst echt helemaal gek gemaakt vanwege het volgende boek: Kasteel zoekboek. We zagen het al eerder voorbij komen en wat zag het er gaaf uit zeg! Dus ik ging het aanvragen want de kinderen zouden dat vast leuk vinden. Nou ja volgens mij ben ik dan zelf het grootste kind want ik vind het boek geweldig dus ik ga vertellen waarom ik zo dol ben op dit boek. Het is zo’n boek waarmee je met de kinderen gaat zitten na een heerlijke wandeling buiten of op een regenachtige dag. En dat zien we nu eenmaal graag.

Kasteel zoekboek

Als ik naar de kaft van het boek kijk: in een woord wauw! Er is al zoveel op te zien dat je alleen daar al wat tijd aan kunt besteden. Het vergrootglas valt natuurlijk meteen op want daar is het ook om te doen. Lucas en Eva zijn door het dolle heen en we verbazen ons over de stevigheid van het vergrootglas. Zoals de titel al zegt is het een zoekboek helemaal in het thema van kastelen en dat vinden ze hier beiden erg interessant. Ik heb tot nu toe nog geen zoekboek meegemaakt waarin zoveel te zien is. Elke keer als we het boek openen zien we per bladzijde nieuwe dingen. Daarnaast staan op elke bladzijde leuke en interessante weetjes zodat het boek meteen erg leerzaam is. Per pagina zijn er 10 dingen waar je naar op zoek kunt die afgebeeld zijn. Daarnaast staat dan meteen een weetje over die persoon of het voorwerp. Het leuke was dat Eva aan me vroeg: “heeft dit kasteel geen dak?” Op de pagina zag je hoe een kasteel er aan de binnenkant uit zag en dat legde ik haar uit. Dat vond ze wel heel logisch klinken en dus moest ze lachen om haar eigen vraag. Maar het was geen domme vraag want je moet het maar net weten toch? De pagina die Lucas het meest interessant vond was van de gevangenis. De hele pagina is in blauwtinten en wederom kijk je je ogen uit. Bij het zien van de pijnbank is een paar minuutjes op de trap zitten toch niet zo’n erge straf meer 😉 De favoriete pagina van Eva is die van magie en geneeskunde. Het heeft ergens wel een beetje een Harry Potter-achtige sfeer en ook hier zijn er weer allerlei interessante weetjes over die tijd. Aan het einde van het boek vind je een galerie met de meest bekende ridders en dat maakt dat de kinderen er nog meer van leren. Voor de snelle speurder zijn er nog 2 pagina’s met stukjes van de zoekplaten. Kun jij je nog herinneren op welke pagina deze plaatjes te zien waren? Zoals je merkt zijn wij razend enthousiast over het boek en we kunnen het dan ook zeker aanraden als cadeautips voor de feestdagen, voor de vakanties of gewoon zomaar voor de heerlijke dagen die we nog binnen door zullen brengen.

Kasteel zoekboek is onder andere te koop bij Bol.com

Auteur: David Long

Illustraties: Harry Bloom