Recensie “Bouw je eigen geschiedenismuseum”

Linda~ Onze kinderen zijn allebei erg leergierig en slaan vaak meer informatie op dan wij denken. Soms hebben we het idee dat wanneer ze iets nieuws leren ze dat bijna meteen weer vergeten. En toch komt het er vaak op een later moment weer uit dat ze het wel degelijk opgeslagen hebben. Lucas en Eva vinden het beiden geweldig om naar een museum te gaan. Zo was ons favoriete museum het Doe Museum in Veendam. Je kon daar werkelijk van alles doen op creatief gebied. En dat is wat Lucas en Eva het leukst vinden: zelf aan de slag gaan. Helaas lazen we dat dit geweldige museum op 19 april 2019 voor de laatste keer open was. Naast dit museum hebben we uiteraard nog 2 musea waar we helemaal fan van zijn. Zo vinden we het Oertijdmuseum in Boxtel geweldig omdat het te gek is om tussen die levensgrote dinosaurussen te lopen. Je kunt er ook zelf aan de slag als archeoloog. Daarnaast hebben we al enkele keren een uitstapje gemaakt naar museum Klok & Peel in Asten. Helaas is het zo dat het momenteel allemaal erg lastig is om een museum te bezoeken. Het kan wel, maar niet iedereen wil dat. Dankzij Uitgeverij Gottmer is daar nu een oplossing voor. Als jij niet naar het museum kunt dan haal je het museum toch in huis?

Bouw je eigen geschiedenismuseum

Van Gottmer kregen we het een super gaaf boek om te recenseren. Om eerlijk te zijn weet ik niet wie het leuker vond, de kinderen of ik. We kregen namelijk een boek waarmee je zoals de titel al zegt zelf een museum gaat bouwen. De kinderen waren al meteen enthousiast en wisten van gekkigheid niet waar ze wilden beginnen. Het boek neemt je mee op een avontuur waarbij je zelf aan het werk gezet wordt. Op deze manier slaan de kinderen hun informatie veel sneller op. Terwijl we het boek bekeken en doorbladerden kreeg ik al een vragenvuur op me afgeschoten. En elke vraag leverde weer een nieuwe vraag op. Het viel me op dat de kinderen soms wijzer waren dan ik dacht. Ze dachten echt over sommige situaties na en over hoe zij dat zelf aan zouden pakken. Als je door het boek bladert waan je je in een museum maar er ontbreken nog een aantal voorwerpen. En die voorwerpen ga je samen maken door middel van bouwplaten die voor in het boek zitten. Het voordeel is dat je totaal geen lijm of een schaar nodig hebt. In de instructies staat duidelijk beschreven waar welke pop-up gemaakt moet worden door middel van een kleurensysteem. Door het hele boek kom je gleufjes tegen waar de pop-ups in moeten. het is een kwestie van goed kijken vooral op je gemak werken. Het uitdrukken van de materialen heb ik zelf gedaan omdat ik het zonde zou vinden als het zou scheuren. Hoewel Lucas en Eva helemaal ondersteboven waren van Egypte en de mummies, dat zijn zij namelijk al maanden, had ik zelf een andere favoriete tijd. Geef mij namelijk maar de tijd van de Vikingen, dat vind ik persoonlijk echt super. Dit boek zorgt voor een gezellige activiteit samen en zorgt zeker voor urenlang plezier. Het zorgt er tevens voor dat al die schermen eens aan de kant gelegd worden. En dus kunnen we dit boek zeker aanraden voor de vakanties en voor de feestdagen.

Bouw je eigen geschiedenismuseum is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteur: Claudia Martin

Illustraties: Mike Love