Recensie “Mijn schatkist: Het Oude Egypte”

Linda~ Geschiedenis is een vak dat onze tweeling blijkbaar heel goed ligt en waarin ze erg geïnteresseerd zijn. Niet dat ze in groep 4 al echt veel geschiedenis krijgen maar leuk vinden ze het wel. Dat merkten we toen we een paar keer naar het Prehistorisch dorp in Eindhoven waren geweest. Niet alleen keken ze hun ogen uit, ook hadden ze heel veel vragen. Ze wilden graag alles weten over vroeger. Alles is nogal een ruim begrip dus we probeerden de vragen een beetje per thema of tijdperk te houden. De Middeleeuwse kermis was overigens wel heel erg leuk en daar zijn we dan een hele tijd bij blijven hangen. Zo zie je maar dat simpele dingen nog altijd erg leuk kunnen zijn. Kinderen hebben nu eenmaal niet veel nodig en wij als volwassenen ook niet als we goed nadenken. Iedereen heeft vast wel een favoriete tijdperk als het gaat om geschiedenis en dat is bij Lucas en Eva net zo. Hun favoriete tijd is de tijd van de Farao’s en het oude Egypte. Ze vinden het helemaal geweldig om daar boeken over te lezen. Echter kwamen we er een tijd geleden achter dat er wel hele gave boeken zijn die wel heel bijzonder zijn..

Mijn schatkist: Het Oude Egypte

Er werd een pakket bij ons bezorgd en ik verwachtte daar meer boeken tegelijk in. Niets bleek minder waar want het was het boek over het oude Egypte. De titel dekt de lading precies want dit boek is net een echte schatkist. Er zit zoveel moois in verstopt! In dit boek word je welkom geheten in Egypte, het land van onder andere de Farao’s en nog veel meer moois. Het boek is dankzij het grotere lettertype perfect te lezen voor onze tweeling en dat doen ze dan ook graag. Om het extra duidelijk te maken vind je door het hele boek kleurrijke illustraties zodat de kinderen een beter beeld hebben van de informatie. Zo leerden de kinderen hoe het er vroeger aan toe ging tussen de armere en de rijkere bevolking. Eindelijk zagen ze dan hoe mummies gemaakt werden maar dat vonden ze toch niet helemaal lekker fris. Nou ja het maken van de mummies vonden ze het probleem niet maar wel dat sommige ingewanden bewaard bleven. Het leuke van dit boek is dat je zelf aan de slag kunt met 6 verschillende bouwmodellen zoals bijvoorbeeld dus een Canopes. Daar werden vroeger namelijk de lever, longen, darmen en de maag van de overledenen in bewaard. En dus gingen wij aan de slag om zelf onze eigen Canopes te maken. Gelukkig hadden mijn oom en tante nog een aantal potjes op voorraad zodat we gezellig aan de slag konden. Wat ik persoonlijk erg interessant vind is het gedeelte over de graftombe van Toetanchamon. Dat vond ik vroeger al erg mooi om over te lezen en in al die jaren is er weinig veranderd. Dankzij dit boek kun je je eigen dodenmasker maken, hoe gaaf is dat! Daarnaast zijn er nog een aantal andere bouwmodellen om te maken waardoor het extra leuk is om over de geschiedenis te leren.

Mijn schatkist: Het Oude Egypte is onder andere te koop bij Bol.com

Auteur: Matthew Morgan

Illustraties: Mutti