Recensie “100 waanzinnige weetjes over de ruimte”

Linda~ Lucas en Eva vinden het helemaal geweldig om dingen te leren en hun honger naar informatie is soms lastig te stillen. Aangezien ik nu eenmaal niet alles weet en niet alles kan onthouden vanwege mijn geheugen zijn we veelal aangewezen op boeken. Internet is handig maar ik vind het veel leuker om gezellig dingen samen op te zoeken in boeken. Inmiddels zijn we er achter dat we voor informatieve boeken altijd wel terecht kunnen bij Uitgeverij Deltas. Zij hebben ons alleen al het afgelopen jaar voorzien van verschillende leuke en leerzame boeken. Aan het begin van de Corona-tijd kregen we het boek “Ik ontdek de wereld doeboek” waarmee we eigenlijk een beetje de basis legde voor bepaalde kennis. Niet alleen Lucas en Eva maar ook nichtje Tess vonden dit boek geweldig en we hebben het er dan ook regelmatig bij gepakt. Later in het jaar, in juni, kregen we het eerste boek binnen over de wetenschap. In het boek “100 waanzinnige weetjes over wetenschap” vonden we allerlei informatie terug die voor de kinderen nieuw was maar die ook voor volwassenen erg interessant was om nog eens te lezen. Zelfs mijn zus was er helemaal enthousiast over en dus vonden we het geweldig om te horen dat er een nieuw deel uitkwam in deze serie.

100 waanzinnige weetjes over de ruimte

In principe heeft elk kind een bepaald thema wat hem of haar meer interesseert dan andere onderwerpen. Hoewel de kinderen beiden een zeer ruime kring hebben van wat ze interesseert hebben ook zij een favoriet thema. Lucas is bijvoorbeeld helemaal dol op dinosaurussen en auto’s. Eva daarentegen interesseert zich vooral in de ruimte en geschiedenis. Eva vond dit boek dan ook zeker de moeite waard en kijkt het vaak in. De inleiding van het boek laat ons weten wat het betekent om in het heelal te leven. Het zwart gat wordt benoemd en dat is iets wat ze erg interessant vinden maar waar ik niet echt de antwoorden over heb. Je leert wat je nodig hebt om een echte astronaut te worden. Zo moet je bijvoorbeeld Russisch kunnen lezen en spreken. Je moet een bepaalde lengte hebben en je moet een straaljager kunnen besturen. Daarnaast leer je ook meer over de kern van de Aarde en dat is iets wat de kinderen helemaal interessant vinden. Maar ook ik leerde verschillende dingen uit het boek want wist je dat je een planetoïde kunt sturen door deze wit te schilderen? Dat moest ik toch eens even lezen hoor. Wanneer ik het gelezen heb klinkt het enigszins logisch. Tot slot vonden Lucas en Eva het erg leuk om te lezen over het zogenoemde wormgat. Net als het vorige boek kunnen we deze zeker aanraden als je zeer geïnteresseerd bent in de ruimte en alles wat daarmee te maken heeft. De informatie is heel makkelijk te lezen en de prachtige illustraties maken het verhaal alleen maar duidelijker.

Het boek 100 waanzinnige weetjes over ruimte is verkrijgbaar in de boekhandel en online.

Auteur: Alex E.A. Frith

ISBN: 9789044759532