Recensie “Overleven na de Holocaust”

Linda~ Lezen gaat me al van jongs af aan heel goed af en ik verslond dan ook het ene boek na het andere. Dat is in de jaren daarna nooit veranderd maar wat wel veranderde was mijn smaak van boeken. Waar ik vroeger niet genoeg kon krijgen van thrillers werd het later wat rustiger en hield ik vooral van waargebeurde verhalen, romans en chicklits. Het laatste genre was meer ter ontspanning na een drukke werkdag zodat ik wat rustiger kon gaan slapen. Toch is er een genre geweest dat me altijd aangesproken heeft maar wat ik altijd een beetje apart vind om uit te spreken. Oorlogsboeken zijn boeken die ik altijd “graag” gelezen heb en nog steeds kan ik me er helemaal in verliezen. Ik vind het altijd raar om te zeggen dat ik dit soort boeken graag lees maar mensen begrijpen gelukkig wel hoe ik het bedoel. Het is meer dat ik de boeken aangrijpend en indrukwekkend vind en ik vind persoonlijk dat de Holocaust nooit vergeten mag worden. Als de kinderen oud genoeg zijn willen we ze er ook zeker over vertellen. Het is iets dat bij onze geschiedenis hoort. Onze opa en oma hebben de oorlog helaas ook nog meegemaakt en hebben er wel het een en ander over verteld. Met boeken is dat totaal anders, hoewel je de personen niet kent lijkt het soms wel alsof je het zelf mee maakt. Er komen vaak details naar voren waardoor je bijna lijkt te ervaren hoe het is. Echter komt het niet eens in de buurt omdat wij ons nu eenmaal nooit voor kunnen stellen hoe het was. Vorige maand kreeg ik een nieuw boek toegestuurd dat het verhaal vertelde over een overlevende van de Holocaust.

Overleven na de Holocaust

Door de jaren heen heb ik enkele boeken gelezen over de Holocaust maar ik heb ze bij lange na nog niet allemaal gelezen. Er staan er immers nog een flink aantal op mijn leeslijst. Vorige maand kreeg ik het e-book van Overleven na de Holocaust toegestuurd. Vanwege het groot aantal aanvragen werd het een e-book in plaats van een fysiek boek maar dat gaf niets want ik kon het lezen via de tablet van een van de tweeling. Hoewel het boek meer dan 200 pagina’s bevatte had ik het boek in minder dan anderhalf uur uitgelezen. Ik kon het nu eenmaal niet wegleggen want het bleef mijn aandacht trekken. Het boek vertelt het verhaal van Ruth Gruener en zij is 5 jaar oud wanneer Duitsland Polen binnen komt vallen. Ruth en haar familie zijn Joods en daardoor lopen zij continu gevaar. Ze komen op een punt dat ze moeten onderduiken en Ruth wordt daardoor van haar ouders gescheiden om zich later weer bij ze te voegen. Eindelijk komen ze op het punt dat Polen bevrijd wordt en de oorlog voorbij is. Voor de familie is er geen reden meer om in Polen te blijven en dus willen ze naar Amerika emigreren. Dat blijkt lastiger dan ze in het begin gedacht hadden en dus gaat dat niet zonder slag of stoot. In Amerika probeert de familie een nieuwe start te maken bij familie die al in Amerika woont maar ook dat blijkt zwaar tegen te vallen. Vooral wanneer Ruth steeds vaker last krijgt van nachtmerries en flashbacks aan de oorlog. Zoals ik al zei is het een aangrijpend verhaal vooral wanneer je leest hoe iemand kan vechten tegen de trauma’s die de oorlog heeft nagelaten. Het is misschien interessant om te weten dat Ruth Gruener de vrouw is van Jack Gruener. Hij is de hoofdpersoon van het boek De jongen die tien concentratiekampen overleefde.

Overleven na de Holocaust is onder andere te koop bij Bol.com.

Auteur: Ruth Gruener

ISBN: 9789020654714