Recensie “De nEEhoorn”

Linda~ Iedereen heeft wel een favoriet dier en zo ook Lucas en Eva. Waar Lucas helemaal weg is van honden kan Eva haar hart verliezen aan katten en konijnen. Eigenlijk zijn ze wel dol op elk dier want ze “knuffelen” net zo graag met insecten. Ze hebben al meerdere malen aan tafel gezeten met beestjes die wij omgedoopt hebben tot vuurwantsen vanwege hun prachtige rode kleur. Nu ben ik niet snel vies van iets maar dat hoefde van mij persoonlijk niet zo. Ik heb niets tegen dieren maar liever niet aan de eettafel terwijl wij eten. Naast echte dieren zijn er magische wezens waar de kinderen verzot op zijn zoals de eenhoorn hoewel velen deze tegenwoordig unicorn noemen. Wie denkt aan eenhoorns denkt vaak aan de schattigste figuurtjes die altijd lief en vrolijk zijn. De meeste hebben dan vrolijk gekleurde manen in alle kleuren van de regenboog en sommigen zijn extra bijzonder vanwege glitters. Dat was tenminste het beeld dat we altijd bij eenhoorns hadden. Ondertussen hebben we namelijk al een aantal boeken over eenhoorns mogen recenseren en de meeste karakters waren erg vrolijk. Op Viktor na natuurlijk maar hij wist zich vaak geen raad met zijn emoties dus dat is weer een categorie apart. Dit keer hadden we een boek waarin de eenhoorn van het boek helemaal niet zo schattig is..

De nEEhoorn

Het verhaal uit dit boek speelt zich af op een bijzondere plek, namelijk het Heerlijke Hartenwoud. Gezien op de plattegrond vooraan in het boek heeft het woud ook de vorm van een hart. Het boek is volledig op rijm geschreven, nou ja bijna volledig dan want er is iets bijzonders aan de hand. In het Heerlijke Hartenwoud is er namelijk een eenhoorn geboren die er mega schattige eenhoorn geboren die een mooie glanzende vacht had. Maar deze eenhoorn was helemaal niet zo schattig. Het Heerlijke Hartenwoud ligt in het Rijk der Dromen en niemand had ooit zoiets meegemaakt. Deze eenhoorn was niet zoals de rest want deze hield helemaal niet van leuke dingen, rijmen en vond alles wat de rest deed maar stom. De andere eenhoorns begrepen er niets van en kregen er een beetje genoeg van. Ze vroegen wat deze kleine eenhoorn dan wilde en dat was rust aan zijn kop. Als de kleine eenhoorn ontsnapt uit het woud komt hij allerlei bijzondere figuren tegen zoals een wasbeer die niet goed hoort of niet wil luisteren. Maar hij komt ook een hond tegen die echt nergens van houdt. En wat dacht je van de prinses die overal een strijd van maakt? Zij is het werkelijk nooit met iemand eens. Stuk voor stuk zijn het een stel bijzondere figuren maar ik moest persoonlijk het hardst lachen om de wasbeer terwijl Lucas en Eva helemaal dubbel lagen van het lachen om de hond. Als je dan toch chagrijnig bent is dat namelijk veel gezelliger als je samen loopt te chagrijnen ontdekken ze. Het verhaal is om te gieren en de illustraties in het boek zijn prachtig om te zien. Zij vullen het verhaal perfect aan.

De nEEhoorn is onder andere te koop bij Singel Uitgeverijen.

Auteur: Marc-Uwe Kling

Illustrator: Astrid Henn