Recensie “Casper”

Linda~ Het is eind januari en de tijd lijkt voor mij nog steeds voorbij te vliegen. Het voelt alsof het jaar pas net begonnen is maar dat is mijn idee dan. Nog altijd is het een vreemde tijd en nog altijd zitten we in een gedeeltelijke lockdown. Hier thuis maken we er het beste van en proberen dan ook regelmatig om even uit te waaien. Dat is niet alleen voor mezelf goed maar zeer zeker ook voor de kinderen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat Lucas en Eva vrij flexibel zijn en dat zij vrij makkelijk meewaaien met de wind ofwel storm die er op dit moment waait. Ik besef me zeer zeker wel dat ik daar geluk mee heb want niet iedereen kan zo flexibel zijn en dat snap ik. Het valt allemaal niet mee en er wordt steeds meer verwacht. de kunst is om op z’n tijd ontspanning te zoeken in de kleinste dingen want voor je het weet loop je jezelf voorbij en dan ben je veel verder van huis. Wij zoeken regelmatig ontspanning in een boek op momenten dat het ons niet lukt om een grote wandeling te maken vanwege het weer of mijn energie. Dit keer hebben we een boek gekregen dat werkelijk om te gieren is vanwege de herkenbaarheid die je er in terug vindt. Buiten deze lockdown om zijn er kinderen die niet een beetje eigenwijs zijn maar die werkelijk heel erg eigenwijs zijn. Regelmatig hoor ik ouders tot 3 tellen om hun kind mee te krijgen of om ze te laten luisteren. Persoonlijk heb ik dat nooit gedaan maar hee wat voor de ene persoon niet werkt kan voor de ander juist heel goed werken. Het volgende boek laat je zeker weten lachen, gieren, brullen want ook Casper is zeer eigenwijs.

Casper!

Op de kaft van het boek zie je… Casper. En Casper is een kleine pinguïn die een beetje… nou ja heel erg eigenwijs is. Als mama hem roept heeft hij besloten dat hij niet met haar mee wil gaan. Zelfs als mama tot 3 telt lukt het haar niet om zoonlief mee te krijgen. Hij blijft stug staan totdat… hij ineens verdwenen is. Waar zou die kleine deugniet nou zijn? Mama ziet alleen nog zijn rode muts en vreest het ergste. Wat mama niet weet is dat Casper zijn eigen avontuur beleeft. En dat is gaaf! Van discodip tot lekker bij een kampvuur zitten met een meeuw. Je kunt het zo gek niet bedenken of Casper beleeft het. Hij maakt nieuwe vrienden en heeft het naar zijn zin. Maar op het moment dat Casper terug komt bij mama kun je mij opvegen. Het boek is werkelijk om te gieren. Niet alleen is het verhaal erg leuk en herkenbaar om te lezen. Iedereen heeft namelijk wel eens te maken gehad met eigenwijze kinderen ie vooral niet mee wilden komen.. De vrolijke tekeningen van Philip Bunting maken dat het een boek is om van te houden. Op de dag dat het binnen kwam heb ik het boek al 3 keer voorgelezen aan Lucas, Eva, nichtje Tess en neefje Sem. Ze vonden het boek geweldig en kregen er maar geen genoeg van.

Casper! is onder andere te koop bij verschillende boekhandels en via Standaard Uitgeverij.

Auteur: Zanni Louise

Illustraties: Philip Bunting