Recensie “Luuk en Lotje. Moestuinieren!”

Linda~ Onze tweeling Lucas en Eva zijn dol op tuinieren en dat is al vanaf het moment dat ze een beetje kunnen lopen. Zo klein als ze waren pakten ze altijd een hark of bezig als ik met de tuin bezig was. Het viel niet mee om dat met tuingereedschap te doen dat eigenlijk bedoeld is voor volwassenen. En dus kregen ze allebei een set tuingereedschap voor kinderen cadeau zodat ze me nog beter mee konden helpen in de tuin. Het was hilarisch om te zien en ze stonden voor iedereen klaar om ze te helpen in de tuin. Door de jaren heen is er nog niets veranderd want nog steeds bieden ze hun hulp aan op het moment dat ze iemand in de tuin zien werken. Het maakt daarbij net uit of ze die persoon kennen of niet. Dat levert altijd wel een gesprekje op met degene die hard aan het tuinieren is. Sinds een aantal jaar vinden ze het helemaal geweldig om zelf dingen te planten. Eigenlijk is dat gekomen sinds een van de eerste acties van de moestuintjes van een supermarkt in de buurt. Daardoor hebben we een aantal jaren wat zaadjes geplant en dat vonden ze dan ook erg leuk om te doen. Vorig jaar hebben we een soort kweekkastje gekocht en hebben we een iets serieuzere start gemaakt met het zaaien en bijhouden van een soort moestuintje. Dat vonden ze wederom erg leuk en ook de zonnebloemen die we gezaaid hebben deden het erg goed. Dit jaar willen we eerder starten met een moestuin en daar heb je dan een goede voorbereiding voor nodig. Er zijn voldoende boeken over te vinden die speciaal voor kinderen zijn. Vandaag laat ik een boek zien dat erg leuk is voor de jongere kinderen maar ook nog steeds voor kinderen van 7 zoals Lucas en Eva.

Luuk en Lotje. Moestuinieren!

Dat we hier thuis groot fan zijn van de boeken van Luuk en Lotje is geen verrassing meer. Niet alleen vinden we de verhalen heel leuk om te lezen, daarnaast is elk boek voorzien van de mooiste illustraties waar we helemaal warm van worden. Tot nu toe is mijn grootste favoriet het kerstboek van Luuk en Lotje, dat heb ik dan ook al tig keer doorgebladerd zonder dat het verveelt. Dit keer zijn Luuk en Lotje terug want ook zij zijn wel toe aan het voorjaar en willen graag in de zandbak spelen. Maar wat is dat nou? Er zit wel heel raar zand in de zandbak. Papa heeft een moestuin gemaakt voor Luuk en Lotje en samen met papa gaan ze naar het tuincentrum om alles te kopen wat ze nodig hebben voor hun moestuin. Ze mogen zelf de zaadjes en plantjes uitkiezen maar zien nog allerlei andere dingen in het tuincentrum. Stap voor stap gaan ze aan de slag en werken ze heel hard om hun moestuin op orde te krijgen. Maar wat duurt het lang voordat de plantjes groeien vindt Luuk. Papa moet lachen want zij zelf zijn natuurlijk ook niet in 1 dag groot geworden. Luuk blijft hilarisch want hij wil wel een snoepjesboom en dus plant hij een snoepje tot grote lol van Lotje. In dit vrolijke boek wordt alles besproken wat je nodig hebt van het begin tot het eind van een moestuin. De prachtige illustraties laten alles weer duidelijk zien zodat kinderen helemaal door hebben hoe het werkt. Daarnaast kun je dit boek net als de andere boeken gebruiken als zoekboek. Dit boek is geweldig om kinderen meer te leren over plantjes, groenten, fruit en niet te vergeten tuinieren. Dit boek is een echte aanrader en de musthave voor dit jaar. Daarom is dit een ware cadeautip waar je zeker mee gaat scoren bij de ontvanger.

Luuk en Lotje. Moestuinieren! is onder andere te koop bij Clavis.

Auteur: Ruth Wielockx

Illustraties: Ruth Wielockx