Recensie “Kevin en de koekjesdief”

Linda~ Vandaag is het Valentijnsdag en voor velen is het een bijzondere dag maar voor ons is het inmiddels een dag als alle anderen. Iedereen gaat er anders mee om maar wij zijn gewoon van mening dat je het hele jaar door lief voor elkaar hoort te zijn, vooral nu. En dus niet specifiek op een dag. Natuurlijk hebben wij ook wel eens kleinigheidjes gegeven of geknutseld voor Valentijnsdag want we zijn absoluut niet anti-Valentijnsdag, integendeel. We zijn er namelijk dol op om dingen te knutselen en zo ook rond deze liefdevolle dag. En zoals je van ons kunt verwachten lezen we op deze dag natuurlijk weer boeken rondom het thema liefde. Inmiddels hebben we best wat boeken die gaan over liefde en vriendschap want veel boeken hebben zo een soort verborgen boodschap. Bij veel boeken is de boodschap zelfs helemaal niet zo goed verborgen en geeft het juist een duidelijke boodschap door. Wat we daarnaast ook altijd leuk vinden is het ontdekken van nieuwe series en soms zijn we best laat met het ontdekken van boekenreeksen zoals vandaag. Vorige week kreeg ik een email over het boek Kevin en de koekjesdief. Dit bleek al het derde boek van deze serie te zijn om eerlijk te zijn had ik er nog niet eerder van gehoord. Omdat ik het wat druk had besloot ik in eerste instantie om het boek even over te slaan. Jeetje, ik had de email nog niet de deur uit gedaan toen Lucas en Eva lucht van het boek kregen. Tja, ik kon dus niet anders dan toch wat beter rond te kijken en de uitgeverij te mailen dat deze mama toch een foutje gemaakt had. Een paar dagen later kregen we het boek alsnog met de post binnen en konden we er voor gaan zitten.

Kevin en de koekjesdief

Speciaal voor mij en andere mensen die nog niet bekend waren met de boeken over Kevin wordt op de eerste pagina’s uitgelegd wie Kevin is. Kevin is een vliegende pony die een beetje aan de mollige kant is en dat heeft een reden. Kevin is namelijk helemaal dol op koekjes dus het zou een perfect huisdier voor mij kunnen zijn, of juist niet want dan houden we zelf geen koekjes meer over. Kevin met zijn vrienden Max en Leslie woont in het stadje Bumbelfort en dat is een van de rustigste stadjes ooit. De politie heeft het er totaal niet druk want in de afgelopen 20 jaar hebben ze maar 1 ernstig misdrijf meegemaakt en dat was dat iemand het presteerde om tegen een vuilnisbak te schoppen. Dit keer krijgt de politie het een heel stuk drukker want Bumbelfort wordt nachtenlang opgeschrikt door een reeks inbraken. De inbreker is echter maar geïnteresseerd in 1 ding en dat zijn geen dure juwelen. Nee, de inbreker is alleen maar op zoek naar koekjes! Het is een spannend verhaal want tot nu toe leiden de sporen regelrecht naar een inbreker die verdacht veel lijkt op onze gevleugelde vriend Kevin. Dus niet alleen wordt Kevin verdacht van de inbraken, ook zijn er in de hele stad geen koekjes meer te krijgen. Wat een ramp! Lukt het Kevin, Max en Leslie op tijd om de echte dader te ontmaskeren of zal Kevin onterecht naar de gevangenis worden gebracht? Het boek is ontzettend leuk om voor te lezen maar ook voor de kinderen om zelf te lezen. Het lettertype is groot genoeg waardoor ze het makkelijk kunnen lezen en er staan weinig moeilijke woorden in het verhaal. De kaft springt er uit doordat deze voorzien is van een prachtige illustratie die afgemaakt is met schitterende accenten. Ook door het boek heen vind je tal van prachtige illustraties die het verhaal compleet maken. Het is een serie die we zeker aan kunnen raden en waarvan we gewild hadden dat we hem eerder ontdekt hadden. Kevin is een pony om van te houden.

Kevin en de koekjesdief is onder andere te koop bij verschillende boekhandels en via Standaard Uitgeverij.

Auteur: Philip Reeve

Illustraties: Sarah McIntyre