Recensie “Hoe laat is het?”

Linda~ Ik weet het nog heel goed dat Lucas en Eva toen ze kleiner waren altijd graag de tijd wilden weten. Door de dag heen vroegen ze met regelmaat “Mama, hoe laat is het?”. Wanneer ik ze vertelde hoe laat het was werd dat met veel zorg overgebracht naar de broer of zus, net wie het vroeg. (Lees: “mama zegt dat het zo en zo laat is!”). Vaak stond nummer 2 er gewoon naast maar hee je zou het maar eens net niet gehoord hebben hoe laat het is. Het valt ook niet mee als je klein bent om te leren klokkijken. Als het kwartje eenmaal gevallen is dan is het een stuk makkelijker maar het begin blijkt altijd even lastig. Inmiddels zijn Lucas en Eva 7 en dus kennen ze de klok wel. We kunnen ze ook niet meer zo goed voor de gek houden met de tijd maar nu doen ze dat zelf wel eens bij elkaar waardoor de ander verschrikt op kijkt naar de klok. Voor kinderen is het belangrijk om een vast ritme te hebben. Op deze manier weten ze waar ze aan toe zijn en dat is voor vele jongere kinderen blijkbaar toch prettig om een soort van houvast te hebben. De afgelopen maanden hebben niet bepaald meegeholpen. Hoewel wij thuis er ondanks de thuisscholing een ritme in hielden viel het voor sommige kinderen niet mee om te bepalen welke dag het nu was of welk uur van de dag. En als je dan nog eens moet leren klokkijken dan is het einde helemaal zoek. Speciaal voor kinderen die kennis gaan maken met de klok heeft Uitgeverij Deltas een ontzettend handig boek waarmee je makkelijk leert klokkijken.

Hoe laat is het?

Nichtje Tess is familie van ons en dat kun je wel merken want zij is net zo leergierig als Lucas en Eva. De waarom-fase is deels voorbij maar ook zij wil regelmatig weten hoe laat het is. Het boek heeft stevige kartonnen bladzijden waardoor het boek prima tegen een stootje kan. Hierdoor is het boek geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar. Op de kaft zie je een grote klok met wijzers die je zelf kunt verplaatsen. Hoewel je in het boek kennis maakt met de hele uren kun je het boek later gebruiken om verder te leren over de klok. Het boek neemt je mee op avontuur met Lucas en Lina. Je ziet wat zij de hele dag door doen door middel van de tijd. Om 7 uur staat dit vrolijke duo op en dus kun je de klok op de voorkant van het boek op de juiste tijd zetten zodat Lucas en Lina op tijd uit bed komen om naar school te gaan. Hoe laat gaan ze dan eigenlijk naar school? Dat zie je in het boek. En zo zie je de hele dag door wat Lucas en Lina doen en hoe laat ze dit ongeveer doen. Het boek bestaat uit kortere stukken tekst zodat de kinderen het uiteindelijk zelf kunnen lezen. Het verhaal wordt helemaal afgemaakt door vrolijk gekleurde illustraties om zelfs voor de kleinsten duidelijk te maken wat er op een dag gebeurt. Het boek is erg leuk doordat kinderen mee kunnen doen door de klok op de juiste tijd te zetten die bij het verhaal past. Op deze manier kan iedereen gezellig mee doen terwijl je samen de klok leert.

Hoe laat is het? is voor 9,95 verkrijgbaar in de boekhandel en online.

Auteur: ZNU

ISBN: 9789044758276