Recensie “Hallo Allemaal”

Linda~ Ons blog bestond afgelopen 1 januari alweer 4 jaar, wie had dat gedacht? We begonnen er spontaan aan en we hadden er geen idee van dat het zo goed zou gaan lopen. Door de jaren heen hebben we heel wat mooie boeken gelezen en mogen recenseren. Hierdoor heb ik ondertussen al heel wat leuke schrijvers en illustrators leren kennen waarbij ik met sommigen zelfs een leuk contact heb. Naast deze mensen heb ik nog veel meer gezellige mensen leren kennen zoals juffen en meesters. We hebben een aantal onderwijzers in onze familie en kennissenkring dus we weten inmiddels hoe het er aan toe gaat in de klas en daar buiten. Toch is het erg leuk om verschillende juffen en meesters te volgen via hun social media. Niet alleen leer je daar van, het is ook nog eens erg gezellig om ze te volgen. Zo hebben we al ontzettend veel leuke tips gekregen op het gebied van onderwijs, boekentips maar ook tips op het gebied van spelenderwijs leren. Met al die leuke mensen is het niet te doen om te zeggen wie ik het leukst vind om te volgen want stuk voor stuk hebben zij hun eigen kwaliteiten en specialiteiten. Maar vanaf nu hebben ze wel 1 ding met elkaar gemeen: Ze hebben allemaal een eigen verhaal geschreven dat gebundeld is in een prachtig boek.

Hallo allemaal!

De zin “Hallo allemaal!” kan ik niet meer horen zonder meteen te denken aan de hilarische tv-serie De luizenmoeder die in 2018 en 2019 erg populair was. De titel zorgde dat ik meteen nieuwsgierig was aangezien ik hoorde dat er verhalen in stonden van bekende juffen en meesters. Een groot deel van deze onderwijzers volgde ik al via hun social media. Het boek is lekker groot dus het houdt heel prettig vast tijdens het voorlezen. Deze verhalenbundel is voorzien van de meest uiteenlopende verhalen waar je heerlijk bij weg kunt dromen. Geen verhaal is te gek en ze hebben stuk voor stuk hun fantasie goed laten werken. De kinderen luisteren geboeid als ik aan het voorlezen ben en de illustraties maken het een geweldig geheel. Het lettertype en de lettergrootte is zo handig dat de kinderen het boek ook zelf kunnen lezen zonder er veel moeite voor te hoeven doen. Het favoriete verhaal van Lucas is toch wel dat van Meester Sander: De beste prank ooit. Tja als echte lolbroek kan het ook niet anders dan dat hij dit verhaal geweldig vindt en ook ik vond het een geweldig verhaal. Eva vond het verhaal Glimpie de glimworm van Juf Daisy en juf Annemarie helemaal te gek. Zij is helemaal verzot op insecten en dus past dit verhaal perfect in haar straatje. Het bijzondere is dat een van de hoofdpersonen ook Eva heet dus hoe speciaal is dat? Voor mezelf was het lastig om te bepalen welk verhaal mijn favoriet is. Elk verhaal heeft bijzondere aspecten terwijl ze allemaal hetzelfde doel hebben. Even rustig genieten van een verhaal en je af te sluiten van alle narigheid in de wereld. Als ik dan toch echt zou moeten kiezen denk ik dat mijn favoriete verhaal het verhaal van Juf Anke is: Op zoek naar het toverlicht. Dat is omdat ik het toverlicht zo bijzonder vind, echt iets magisch. Naast deze 3 verhalen staan er nog veel meer verhalen in die je stuk voor stuk meenemen op avontuur. Wat overigens ook erg leuk is om te kijken is de vlog van verschillende juffen en meesters uit dit geweldige boek zodat je er een beeld bij hebt van wie ze zijn. Daarnaast lezen een aantal een stukje voor uit het boek zodat je alvast kennis maakt met deze verhalenbundel. Dit boek is een origineel cadeau voor de juf of meester waar je zeker mee zou scoren.

Hallo allemaal! is onder andere te koop bij kinderboeken.nl.

Auteur: Diverse auteurs

Illustraties: Juf Annemarie Hagelaar