Recensie “Het dikke bouwboek”

Linda~ Boeken zijn een van de meest persoonlijke cadeaus die je kunt kopen en die je kunt krijgen. Een boek zegt vaak meer dan welk cadeau dan ook. Vooral de afgelopen tijd waren we meer dan ooit aangewezen op boeken als vermaak op de momenten dat we niet naar buiten konden. Hier thuis vermaken we ons ook in de tuin met boeken en sommige boeken nemen we zelfs mee tijdens een picknick bijvoorbeeld. Je kunt eigenlijk beter zeggen dat we hier in de familie echte boekenfans zijn. Niet alleen ons gezin maar ook bij mijn zus thuis zijn de kinderen al bijna vanaf het moment dat ze hun ogen open deden dol op boeken. Ieder kind heeft zo’n beetje een eigen genre of onderwerp dat ze leuk vinden om te lezen en te kijken dus dat is wel erg grappig om te zien. Eva kan helemaal happy worden van boeken over de ruimte of van sprookjesachtige verhalen zoals Het magische Eenhoorn Genootschap 2. Als je de kaft ziet snap je wel waarom en nichtje Tess deelt de mening van Eva al is het alleen maar om de prachtige illustraties. Tess kun je niet gelukkiger maken dan met de boeken van Spirit dus Eva en zij konden afgelopen kerst flink vooruit met de Spirit boeken in dit thema. De heren hebben weer andere voorkeuren, zowel gezamenlijke als ieder hun eigen smaak. Lucas kan zich helemaal uitleven met boeken over dino’s en voertuigen. Neefje Sem daarentegen is fan van alles van de zee en dan vooral van de octopus en de krab. Als hij die ziet wanneer hij naast je zit dan zet maar gerust oorkleppen op want hij wordt razend enthousiast. Daarnaast vindt hij het geweldig om te puzzelen en dus vond hij het boek Pip in de herfst – Mijn eerste puzzelboek erg leuk om mee aan de slag te gaan. We krijgen nog altijd de meest uiteenlopende boeken binnen zodat er altijd wel voor iemand iets bij zit en dit keer kreeg ik een boek waar beide heren en zelfs de dames enthousiast van werden.

Het dikke bouwboek

Aan de titel is totaal niets gelogen want het is zeker een erg dik boek. Dat zorgde ervoor dat Sem zijn ogen uitkeek en dat de andere 3 kinderen ook eens even een kijkje kwamen nemen. Voor je het boek open slaat is er al voldoende te zien. Het grappige is dat Sem als eerst naar de duif op de kaft keek in plaats van naar de gigantische graver. Zo zie je dat hij echt oog voor details heeft maar dat was ons al vaker opgevallen. De kaft kun je in elk geval goed gebruiken als zoekplaat waardoor het boek lekker multifunctioneel wordt. Ja hoor, zodra we het boek openen is daar de duif weer die door het hele boek terug zal komen. Door het boek heen word je getrakteerd op de meest stoere machines die je tegen zult komen op en rondom de bouwplaats. Dat is in ons geval erg interessant omdat er hier in de wijk volop gebouwd wordt en Sem dus de machines ook in het echt kan zien. De reden dat de andere 3 kinderen kwamen kijken is dat er door het hele boek flapjes zitten en dat blijft duidelijk ook nog magisch als je 4 of 7 jaar bent. De bladzijden in het boek zijn van stevig karton en zo ook de flappen zodat het boek van goede kwaliteit is. Ik ben er niet bang voor dat het boek snel stuk zal gaan want het voelt echt stevig aan. Door het boek maken de kinderen kennis met het bouwproces en leren ze allerlei machines kennen. Ondanks dat Sem 3 is probeert hij toch om alle woorden na te zeggen dus wat dat betreft is het goed voor zijn spraak. Dit boek is een echte aanrader voor alle stoere jongens en meiden die verzot zijn op alles wat te maken heeft met de bouw.

Het dikke bouwboek is onder andere te koop bij Baeckens Books.

Auteur: Christopher Franceschelli

Illustraties: Peskimo