Recensie “Boer Boris, start de motor!”

Linda~ Daar is ze weer met de nieuwste titel van Boer Boris! Door de jaren heen hebben we veel boeken en boekenreeksen leren kennen. De ene serie is het nog leuker dan het andere en wat dat betreft worden we ontzettend verwend. Onze boeken delen we altijd met andere kinderen en ook onze tante die kleuterjuf is wordt regelmatig voorzien van nieuwe titels zodat ze deze voor kan lezen in de klas. Op deze manier worden er heel veel kinderen enthousiast gemaakt voor de boeken. Echter is er een serie die er voor ons allemaal uitspringt en dat is dan toch echt de boekenreeks van Boer Boris. Al vanaf het moment dat de kinderen klein zijn zijn ze geïnteresseerd in de boerderij en alles wat daarbij hoort. Het leukste boertje uit boekenland neemt alle kinderen en hun ouders mee op avontuur en we hebben dan ook al een hele collectie van boeken opgebouwd. Het grote voordeel van deze boeken is dat ze voor elk thema of elke feestdag in te zetten zijn en geen onderwerp wordt opgeslagen. Inmiddels is de tweeling 7 jaar en nog altijd genieten ze van de boeken wanneer we ze voorlezen en wanneer ze zelf in een boek gaan lezen. Het leuke ervan is dat ze graag nichtje Tess van 4 en neefje Sem van 3 voorlezen. Zij zitten dan geboeid te luisteren naar de verhalen. Maar waar Sem net als Lucas helemaal gelukkig van kan worden zijn de gave machines waar Boer Boris op rijdt. Dit keer zijn Ted van Lieshout en Philip Hopman terug met een geweldig boek met bijzondere aspecten.

Boer Boris, start de motor!

Voor me ligt het eerste Boer Boris uitklapboek. Op de kaft zie je een vrolijk boertje dat zwiert op een sloopkogel waarbij hij bekeken wordt door zijn dieren. Maar het allermooiste is toch die gave machine die je ziet en dat vindt ook Lucas. Zoals je gewend bent is het boek volledig in rijm geschreven en zorgen de dieren voor een vrolijke noot in het verhaal. We hebben al heel vaak kunnen genieten van Boer Boris en zijn dierenbende. We hebben ze inmiddels in ons hart gesloten maar we hebben nog niet alles bekeken. Welke machines gebruikt Boer Boris nu de hele dag op en rond de boerderij? Daar kom je achter in dit geweldige boek dat voorzien is van uitklappagina’s. Hierdoor wordt het boek extra bijzonder om te lezen en om rond te kijken. Alle machines die Boer Boris gebruikt zie je voorbij komen en sommige herken je misschien zelfs al uit eerdere boeken zoals de sneeuwschuiver. Weet jij nog uit welk boek dat deze komt? En de hijskraan, ik geloof dat we deze ook al voorbij hadden zien komen toen broer Berend in het ziekenhuis lag met een gebroken been. Al met al is dit weer een boek om van te houden. Samen met de prachtige illustraties is dit een ontzettend leuke cadeautip waar kinderen een hele tijd zoet mee zullen zijn en veel van kunnen leren.

Boer Boris, start de motor! is te koop bij Gottmer Uitgevers Groep.

Auteur: Ted van Lieshout

Illustraties: Philip Hopman